日本語タイトル:専科教員配置が学力に与える効果

The Effect of Subject-area Specialization on Student Achievement: Evidence from a cluster-randomized experiment in elementary schools

執筆者 伊芸 研吾(慶應義塾大学)/中室 牧子(ファカルティフェロー)/村川 智哉(ハーバード大学)/レ・クン・チエン(在ベトナム日本大使館)
発行日/NO. 2025年12月  25-E-111
研究プロジェクト 機能するEBPMの実現に向けた総合的研究
ダウンロード/関連リンク

概要

千葉県下の小学校に非常勤専科教員をランダムに配置することが、児童の学力等に与える因果効果を明らかにする。理科の非常勤専科教員が配置された処置群の学校では、児童の理科の学力が上昇した。ランダム化比較試験の結果、理科の専科教員の配置によって児童の理科の学力が統計的に有意に0.153~0.162SD 上昇することが示された。これは、教育に関する介入としては、これ以外のさまざまな介入(例:少人数学級の実現)と比較してかなり大きな効果があると言ってよい。また。理科だけでなく、算数の学力も統計に有意に上昇し、0.101~0.108SD 上昇することが明らかになった。国語の学力には変化がなかった。しかし、算数の専科教員の配置は、児童の学力に統計的に有意な効果を与えないことが示された。担任教員は専科教員の配置によって、特に他の教科における授業準備時間を増やしたというエビデンスは確認できない。理科は専門性が高く、教える教員側の不安感が強く、効力感が低い教科であることが知られている。この不安感や効力感は経験年数とともに低下していくことが示されており、専科教員が比較的年齢の高いベテランの非常勤教員だったことが功を奏した可能性がある。

本稿は、日本語版のディスカッション・ペーパー(25-J-029)の英語版である

概要(英語)

This study estimates the causal impact of deploying part-time subject-specialist teachers in elementary schools on students’ academic outcomes, drawing on a cluster-randomized controlled trial conducted in Chiba Prefecture, Japan. In schools randomly assigned to receive part-time science specialists, students’ science achievement increased by 0.153–0.162 standard deviations (SD), which is a relatively large effect compared to many other educational interventions such as class size reduction. Moreover, mathematics achievement improved by 0.101–0.108 SD, while Japanese language achievement remained unaffected. In contrast, the deployment of part-time mathematics specialists had no statistically significant effect on student performance. There is no evidence that the introduction of part-time subject-specialists altered teachers’ classroom preparation time for other subjects. Science is a subject that demands a high level of content expertise, and prior studies indicate that as teachers gain more experience, their anxiety in teaching science decreases, while their self-efficacy increases. Given that the assigned specialists were relatively older and experienced part-time teachers, the results suggest that leveraging their expertise and confidence may have contributed to the observed academic gains. The findings highlight the potential of strategically utilizing experienced specialist teachers to improve science education in the upper grades of elementary school.