執筆者 | 藤嶋 翔太(一橋大学)/酒井 高良(東京科学大学)/高山 雄貴(東京科学大学) |
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発行日/NO. | 2025年6月 25-E-055 |
研究プロジェクト | 地方創生のためのエビデンスに基づく政策形成 |
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概要
本研究では、道路ネットワークにおける交通量と移動時間の関係を表す移動時間関数の構造パラメータを推定する。これは、道路利用者が混雑の影響を受けつつ、移動コストを最小化するよう戦略的にルートを選択する交通配分モデルの枠組み内で行われる。本モデルはポテンシャルゲームとして定式化され、確率的進化過程に基づく最尤推定法を用いてパラメータを推定する。さらに、推定結果を用いて混雑料金が社会厚生に及ぼす影響を評価する。標準的なベンチマークデータであるSioux Fallsネットワークを用いた予備分析の結果、推定誤差を考慮しても混雑料金の導入が交通渋滞を緩和し、全体的な厚生を向上させることが明らかとなった。
概要(英語)
This study estimates the structural parameters of a travel time function, which relates traffic volume to travel time, within the context of a traffic assignment model in which travelers strategically select routes to minimize their travel costs, influenced by congestion. The proposed model is formulated as a potential game, enabling the estimation of parameters using the maximum likelihood method based on a stochastic evolutionary process. The impact of congestion pricing on welfare is evaluated using the estimated parameters. Preliminary analysis using the Sioux Falls network shows that congestion pricing enhances overall welfare, even when accounting for estimation errors.