日本語タイトル:複数製品企業の下での国際貿易

Trade and Multi-product Firms

執筆者 大久保 敏弘(ファカルティフェロー)/リカード フォースリッド(ストックホルム大学)
発行日/NO. 2025年6月  25-E-053
研究プロジェクト グローバル経済が直面する政策課題の分析
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概要

本論文では企業の国際化戦略がどう製品スコープ(製品数)に影響するかを分析した。企業の異質性の下での国際貿易理論を複数製品企業に拡張し理論分析した。生産性の非常に高い企業は海外直接投資を行い、最も幅広く製品を生産している。生産性がある程度高い企業は輸出企業として、ある程度の製品数を生産している。輸送費や関税により製品数も変化する。生産性の低い企業は国内企業として製品を絞り込んで生産している。日本の企業データを用いて検証した結果、従来言われてきたように輸出や海外直接投資を行うために得意な製品に特化し、製品数を少なくする戦略をとるのではなく、むしろ製品数を増加させることが理論的にも実証的にも明らかになった。

概要(英語)

This paper explores how firm’s internalization strategies - specifically exporting and foreign direct investment (FDI) - relate to their product scope. We develop a model incorporating firm heterogeneity and multi-product firms. The most productive firms engage in FDI and produce the broadest range of products. Firms with intermediate productivity levels tend to export, offering fewer product varieties than FDI firms. In contrast, low-productivity firms typically operate domestically and have the smallest product scope. The model also predicts that the ratio of the product scope of exporters and domestic firms and the ratio of FDI firms and exporters should decline as the difficulty of expanding the product scope increases. The Japanese firm-level data support the theoretical predictions.