執筆者 | ティファニー・バーンズ(ケンタッキー大学)/チャールズ・クラブツリー(ダートマス大学)/松尾 晃孝(エセックス大学)/尾野 嘉邦(ファカルティフェロー) |
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発行日/NO. | 2022年12月 22-E-114 |
研究プロジェクト | 先端技術と民主主義:技術の進展と人間社会の共生を目指して |
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概要
政治家は選挙キャンペーンで感情をどのように戦略的に用いているだろうか?先行研究によると、政党は選挙戦で使用する言葉のニュアンスを経済状況などに応じて戦略的に操作しているとされる。しかし、性別といった候補者個人レベルの非政治的な属性の影響については、ほとんど注意が払われて来なかった。本研究では、女性候補者は選挙戦において身を守るために、自らを取り巻く世界をよりポジティブに描こうとする、戦略的インセンティブを持つと主張する。2017年と2019年の英国議会選挙に立候補した2,662人の候補者が選挙中に投稿した164,783件以上のツイートで使用された単語データをもとに、それを検証する。分析の結果、女性候補者は男性候補者よりもポジティブな感情表現を多く使うことが明らかになった。このような行動パターンは、単に女性の社会性を反映したものではない。女性候補者はネガティブな感情を示すと男性よりもネガティブな反応を招いており、今回の分析結果からは、女性候補者は選挙戦においてジェンダーステレオタイプに沿った振る舞いをするよう戦略的に動機づけられていることが示唆された。
概要(英語)
How do political candidates strategically use emotive language for electoral purposes? We argue that women candidates are more constrained in the strategies available to them in shielding themselves from backlash on the campaign trail. To test our theoretical expectations, we construct and use a dataset of approximately 165,000 Tweets from 2,662 candidates and responses to these Tweets that were posted during the last two UK General Elections. Our analysis of candidate Tweets finds that women candidates are more positive and less negative than their men counterparts, regardless of whether they are incumbent or challengers. Importantly, this pattern of women’s behavior is not simply reflective of socialization. Indeed, our results show that negative Tweets attract more attention (in terms of the number of replies and likes) for both men and women, but that negative Tweets from women candidates are met with more negative responses than those from men. In other words, women candidates face backlash when they engage in negative emoting. These findings suggest that, consistent with our argument, women candidates are strategically motivated to behave in gender-typical ways in election campaigns.