日本語タイトル:鉄道の正負の側面:高速鉄道による経済効果と地域格差

Double-edged Trains: Economic outcomes and regional disparity of high-speed railways

執筆者 兪 善彬(九州大学)/熊谷 惇也(九州大学)/川崎 航平(九州大学)/洪 性完(ペンシルベニア州立大学)/張 冰琦(九州大学)/島村 拓也(九州大学)/馬奈木 俊介(ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2022年6月  22-E-060
研究プロジェクト 人工知能のより望ましい社会受容のための制度設計
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概要

本研究では、1983年から2020年までの日本の新幹線に焦点を当て、高速鉄道(HSR)の拡張と経済発展との因果関係を明らかにする。HSRの駅の建設における内生性の懸念に対処するため、新幹線拡張の直接・間接効果の両方を捕捉できるマーケットアクセスアプローチを採用する。結果として、HSRによるマーケットアクセスの1%の増加は、日本全国の地価の0.176%、所得の0.425%、1人当たり所得の0.023%の増加をもたらすという効果を明らかにした。ただし、経済効果のほとんどは東京と大都市圏に集中しており、これらの地域以外に関しては、マーケットアクセスは負の効果を有するか、または有意な効果をもたなかった。続いて操作変数法の利用および頑健性チェックを行い、結果の頑健性を確認した。さらに推定結果を基に、将来の日本のHSR拡張計画(リニア新幹線、地方新幹線拡張、および両計画)を評価する反事実シミュレーションを行った。シミュレーションの結果として、将来の日本のHSR拡張は経済成長をもたらすが、一方で地域間格差を悪化させることが明らかになり、期待される経済効果からHSR拡張は諸刃の剣であることが示唆された。

概要(英語)

We illuminate the causal relationship between high-speed railway (HSR) expansions and economic development, focusing on HSR in Japan–the Shinkansen–from 1983 to 2020. To address endogeneity concerns about HSR station construction, we employ a market access approach that captures both the direct and indirect impacts of HSR expansion. The results show that a 1% increase in HSR market access increases the land price by 0.176%, income by 0.425%, and income per capita by 0.023% of Japan. However, most of the benefits are focused in Tokyo and other developed areas, while the economic growth due to HSR expansion of cities outside these areas is negative or statistically insignificant. We confirm the robustness of the results through the instrumental variable (IV) approach and a series of robustness checks. Next, we conduct counterfactual analyses using regression results to evaluate future Japanese HSR plans: the Linear Shinkansen, regional expansion, and a policy that would implement both. Simulation results reconfirm that future HSR plans will induce economic growth but, at the same time, aggravate regional disparity; thus, the expected economic outcomes may be double-edged.

Published: Yoo, Sunbin, Junya Kumagai, Kohei Kawasaki, Sungwan Hong, Bingqi Zhang, Takuya Shimamura, and Shunsuke Managi, 2022. "Double-edged trains: Economic outcomes and regional disparity of high-speed railways," Transport Policy, Volume 133 (2023), 120-133.
https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2023.01.016