日本語タイトル:企業の主観的不確実性の計測:新たなエビデンスと新型コロナウイルスの影響

Measuring Business-Level Expectations and Uncertainty: Survey Evidence and the COVID-19 Pandemic

執筆者 陳 誠 (Clemson University)/千賀 達朗 (研究員(特任))/張 紅詠 (上席研究員)
発行日/NO. 2020年10月  20-E-081
研究プロジェクト 海外市場の不確実性と構造変化が日本企業に与える影響に関する研究
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備考

初版:2020年10月
改訂版:2021年6月

概要

経済の基調判断および見通しが不確実性に言及することが多いが、不確実性が意味することは明確ではない。本研究では、経済産業省企業活動基本調査をサンプルにして独自の企業サーベイを2回実施し(2017年、2020年)、企業がマクロ経済の先行きおよび自身の経営環境の先行きについて5つのシナリオと各シナリオについて想定確率を調査し、企業の直面する不確実性を計測することを試みた。分析結果によると、第一に、企業の主観的不確実性(売上高予測の分散)と企業の売上高のボラティリティとの間に正の相関関係がある。第二に、主観的不確実性には企業間で大きなバラつきがあり、一部の企業の主観的不確実性が非常に高い。また、貿易投資を行っている企業は、そうでない企業と比べて、売上高予測の平均と主観的不確実性が高い。第三に、本サーベイの第2回を2020年1月に回収していたところ、新型コロナウイルスの感染拡大が中国で始まったため、こうした予期せぬ出来事が企業の将来見通しにどのような影響を与えるかについて分析した結果、中国との貿易投資がある企業の売上見通しの分散は、中国との貿易投資がない企業と比較して顕著に上昇していたことが明らかになった。

概要(英語)

Utilizing a unique firm-level survey in Japan that contains five-bin forecasts for sales, we document three findings. First, firm-level subjective uncertainty is highly and positively related to volatility of past firm growth. Second, there are substantial variations in subjective uncertainty across firms, with a long right tail with extremely high subjective uncertainty. In addition, firms that have exposure to international businesses either through international trade or foreign direct investment have both higher average expected sales and subjective uncertainty. Finally, the sudden escalation of the COVID-19 pandemic in January-February 2020 led to a substantial increase in firms' subjective uncertainty. Our triple-difference estimation results show that this effect is especially large for firms that have direct exposure to China through international trade and foreign direct investment.

Published: Chen, Cheng, Tatsuro Senga, and Hongyong Zhang, 2021. "Measuring business-level expectations and uncertainty: Survey evidence and the COVID-19 pandemic," Japanese Economic Review, Volume 72, Issue 3, 509-532.
https://link.springer.com/article/10.1007/s42973-021-00078-8