日本語タイトル:不確実性下における情報取得と価格設定:新たなエビデンス

Information Acquisition and Price Setting under Uncertainty: New Survey Evidence

執筆者 陳 誠 (Clemson University)/千賀 達朗 (研究員(特任))/孫 昶 (香港大学)/張 紅詠 (上席研究員)
発行日/NO. 2020年10月  20-E-078
研究プロジェクト 海外市場の不確実性と構造変化が日本企業に与える影響に関する研究
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概要

なぜ価格は硬直なのか?コストや需要が変化しても企業は即座には財・サービスの価格を動かさないということは、名目価格の硬直的としてよく知られた現象であるが、価格調整の硬直性の源泉に関する実証分析は少ない。本研究は、財務省・内閣府「法人企業景気予測調査」を用いて、企業による情報の更新頻度と価格調整の関係を分析した。同調査では、各企業が価格調整、コスト、需要(マクロおよびミクロ)について足許の状況、先行きの予測について回答している。分析結果から、(1)情報の更新と価格調整との間に正の相関関係があること;(2)景気後退期に企業が頻繁に情報を更新していること;(3)景気後退期に企業が頻繁に価格改定を行っていることが分かった。さらに、本研究は、需要の不確実性を考慮した価格改定モデルを、企業が内生的に情報を取得するように拡張した。モデルは、景気後退期に企業が積極的に情報を取得し、情報アップデートの結果、価格調整も進めていることを予測している。政策的インプリケーションとしては、金融政策の効果は景気後退期に低下するため、産業政策等が景気後退期に果たす役割はより重要であると示唆している。

概要(英語)

What makes prices sticky? While it is commonly understood that prices adjust only sluggishly to changes in economic conditions, the cause of sluggish price adjustment is underexplored empirically. In this paper, we argue that sluggish updating of information drives price stickiness. To this end, we use a panel dataset that contains information on both firm-level expectations and price adjustments and document the following facts: (1) there is a positive correlation between whether a firm updates its expectations and whether it adjusts prices; (2) firms update expectations more frequently and make less correlated forecast errors in downturns; and (3) firms adjust prices more frequently in downturns. We then extend an Ss price-setting model with second moment shocks to allow for endogenous information acquisition by the firm. The model predicts that firms acquire information more intensively during periods of high volatility, also adjusting expectations and prices more often. Countercyclical volatility, interacting with menu costs and information rigidity, is what drives our results. This implies that the flexibility of the aggregate price level is counter-cyclical, making monetary policy less effective in recessions.