日本語タイトル:市場規模が企業淘汰に与える影響

The Impact of Market Size on Firm Selection

執筆者 近藤 恵介 (上席研究員)/大久保敏弘 (慶應義塾大学)
発行日/NO. 2020年5月  20-E-053
研究プロジェクト コンパクトシティに関する実証研究
ダウンロード/関連リンク

概要

本研究では、サービス産業に属する単一事業所企業に焦点を当て、周辺市場規模の大きさが企業の退出確率に与える影響を分析する。本研究の新規性は、企業の立地情報をジオコーディングにより識別し、地域メッシュ統計と接続することで,企業の市場退出に有意に影響を与える市場範囲を識別する点にある。分析の結果、企業の退出確率を高める市場範囲は極めて狭く、立地周辺3km圏内の市場規模が最も大きな影響力を持っていることが明らかになった。また、企業規模も退出確率を説明する重要な要因であることがわかった。大企業と比較して中小企業は市場から退出しやすく、激しい市場競争に直面する大規模な市場では、大企業がより操業を継続しやすいことが示唆される。

概要(英語)

This study analyzes how local market size affects the probabilities of firm exit by focusing on single-establishment firms in the service sector. The novelty of this study is that it identifies geographic ranges of local markets using the matched data of geocoded firm location and micro-geographic data with detailed firm exit information of all Japanese firms. The results reveal that the probability of firm exit increases as local market size increases within a narrow range (3 km radius) in the service sector. We also find that small firms tend to leave the market. Our results suggest that firm selection is stronger in larger markets, where larger firms are more likely to survive.