日本語タイトル:日本における日本人と移民の高校進学格差

Disparity in High School Enrollment between Native and Immigrant Children in Japan

執筆者 萩原 里紗 (明海大学)/劉 洋 (研究員)
発行日/NO. 2020年3月  20-E-016
研究プロジェクト 日本在住の外国人の就労、移住と家庭に関する実証研究
ダウンロード/関連リンク
備考

初版:2020年3月
改訂版:2022年7月

概要

本稿は、総務省の「国勢調査(2010年度)」と非線形モデルに応用した要因分解を用いて、日本人を親に持つ子どもと外国人を親に持つ子どもの高校在学状況について明らかにする。分析の結果、高校在学年齢において、外国人を親に持つ子どもは日本人を親に持つ子どもよりも高校に在学していないことがわかった。格差を広げる要因には、日本での滞在期間の長さ、両親の就業形態、そして住宅保有状況が挙げられる。このうち、両親の就業形態や住宅保有状況といった経済的要因は、格差の約12%から15%を占めていることを確認した。分析で使用した変数で説明できる格差の大きさについてみると、両親が日本人の子どもと両親が外国人の子どもとの比較においては約30%であり、格差の要因が家庭環境や経済状況であることを特定し、上記以外の要因が影響している可能性が示唆された。また、高校に進学しなかった子どものうち、片親が外国人の子どもは、両親が日本人の子どもと比べて、失業しやすいこともわかった。

概要(英語)

Using nonlinear decomposition, this study examines the gap in high school enrollment between native and immigrant children based on data from the 2010 Population Census. The school attendance probability of immigrant children is significantly lower than that of native children. Factors contributing to the gap are length of stay in Japan, parental employment status, and home ownership. The total explained part of all observable factors is approximately 30% in the comparison between native and immigrant children whose parents are both foreigners. Furthermore, immigrant children who do not attend high school are more likely to be unemployed.

Published: Hagiwara, Risa, and Yang Liu, 2023. "Disparity in high school enrollment between native and immigrant children in Japan," Asian Economic Journal, Volume37, Issue 1 (2023), 25-50.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/asej.12288