日本語タイトル:輸出展示会は効果的か?

The Impact of Export Promotion with Matchmaking on Exports and Service Outsourcing
(Previous title) Do Trade Fairs Promote Export?*

執筆者 牧岡 亮 (研究員)
発行日/NO. 2020年1月  20-E-007
研究プロジェクト 総合的EBPM研究
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備考

2021年4月改訂

概要

本稿では、貿易展示会に参加することによる企業の輸出パフォーマンス並びに対外直接投資、サービスアウトソーシングに対する影響を、日本の企業データと展示会に参加した企業リストを用いて分析した。その際、企業による展示会出展への自己選択の問題に対処するため、マッチングDID法と固定効果推定法を用いて分析を行った。分析結果によれば、輸出展示会への参加は、企業の輸出ステータスに正の影響を及ぼすことがわかった。それに加え、その正の輸出に対する効果は、欧州や米国などの地理的・文化的に遠い国の展示会に参加することから主に来ており、アジア諸国や中国等の近い市場からではないことがわかった。さらに輸出展示会に参加した企業は、市場調査業務をアウトソースする傾向にあることもわかった。

*この論文は2021年4月の改訂でタイトルを変更しました。旧版は"Do Trade Fairs Promote Export?"として公開されていました。

概要(英語)

The paper analyzes the effects of support for attending trade fairs on exports, foreign direct investments (FDI), and service outsourcing, using Japanese firm-level data on both performances and trade-fair participation. To solve self-selection problem into the service, I utilize a difference-in-differences matching estimation approach with unique firm characteristics, as well as a linear estimation approach with multiple fixed-effects. The results show that there are positive effects of attending trade-fairs on exporting status. Furthermore, attending a trade fair induces firms to outsource their market research activity.

* We revised this discussion paper with the new tile in April 2021. This paper was previously circulated under the title "Do Trade Fairs Promote Export?."

Published: Makioka, Ryo, 2021. "The impact of export promotion with matchmaking on exports and service outsourcing," Review of International Economics, Volume29, Issue5 (2021), 1418-1450.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/roie.12548