日本語タイトル:外資所有が輸出とマークアップに及ぼす影響

Effect of Foreign Affiliates on Exporting and Markups

執筆者 張 紅咏 (研究員)/朱 連明 (京都大学)
発行日/NO. 2015年11月  15-E-127
研究プロジェクト グローバルな市場環境と産業成長に関する研究
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概要

本稿は、中国の輸出の約半分を占めている外資企業が輸出とマークアップの関係に及ぼす影響を実証分析するものである。分析では、投入と産出価格の影響を対処するため、生産量のデータを用いて企業レベルのマークアップを推計した。分析結果によれば、(1)平均的には、非輸出企業に比べて輸出企業は高いマークアップをつけている。(2) しかし、外資輸出企業のマークアップはそれほど高くない。(3)マークアップを価格効果と費用効果に分解したところ、外資輸出企業は高い価格をつけているが、限界費用も高い。

概要(英語)

In this paper, we empirically investigate the effect of foreign affiliates on the relationship between exports and markups of Chinese firms. After recovering quantity-based firm markups by correcting for both output and input price biases, we find evidence that exporters charge higher markups than non-exporters, and this effect is substantially less pronounced for foreign affiliates. We further decompose markups into a price and cost effect and find that the cost effect accounts for the lower markups of foreign-owned exporters. Our results suggest that foreign-owned exporters have a price premium but higher marginal costs on average.

Published: Zhang Hongyong, Lianming Zhu, 2017. "Markups and exporting behavior of foreign affiliates," Journal of Comparative Economics Vol. 45(3), pp. 445-455
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0147596716300713