日本語タイトル:企業間取引における卸売業の役割

Roles of Wholesalers in Transaction Networks

執筆者 大久保 敏弘  (慶応義塾大学) /大野 由香子  (慶応義塾大学) /齊藤 有希子  (上席研究員)
発行日/NO. 2014年10月  14-E-059
研究プロジェクト 組織間、発明者間の地理的近接性とネットワーク
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備考

2015年2月改訂

概要

企業間取引において、卸売業は売り手と買い手の効率的取引の媒介役になることが知られている。この論文では、製造業の企業間の中間財の取引に注目し、取引ネットワークにおける卸売業の役割を分析する。分析には、東京商工リサーチの保有する企業間取引データを用いる。まず、直接取引を行う製造業と卸売業を経由して取引を行う製造業の企業を比較した結果、卸売業に依存する製造業には、買い手側と売り手側には非対称性があることが観測された。次に、取引を行う企業間の地理的な距離が、企業特性にどのように依存するのか分析した。分析の結果、直接取引する場合に比べて、卸売業は、製造業の買い手の近く、売り手から遠くに立地する傾向があることが確認された。この結果により、卸売業が地理的に離れた企業の取引をどのようにサポートするのかについて、示唆が与えられる。



概要(英語)

Wholesalers are considered to play an important role in ensuring efficient transaction networks. Using unique data on Japanese domestic transactions compiled by Tokyo Shoko Research, we investigate wholesalers' roles in transaction networks for intermediate manufacturing goods. Comparing manufacturing firms transacting directly and those connected indirectly through wholesalers, we find a clear asymmetry in the characteristics of buyer- and seller-side manufacturers that tend to rely on wholesalers. We also examine how transaction distances differ depending on transaction partners, and find that, as compared to manufacturing partners in direct transactions, wholesalers tend to locate closer to their manufacturing buyers and farther from their manufacturing sellers, ceteris paribus. This gives us insights on how wholesalers support transaction networks that connect geographically dispersed manufacturing firms.