日本語タイトル:中国の産業集積とプロダクト・イノベーション

How Does Agglomeration Promote the Product Innovation of Chinese Firms?

執筆者 張 紅咏  (研究員)
発行日/NO. 2014年5月  14-E-022
研究プロジェクト グローバルな市場環境と産業成長に関する研究
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概要

これまで集積と企業の生産性との関係を分析する研究が多いが、集積が企業のプロダクト・イノベーションに与える影響を検証する実証研究は極めて少ない。本研究は中国製造業企業レベルのデータを用いて、集積が中国企業のプロダクト・イノベーションに対してどのような影響を及ぼすかについて分析したものである。分析の結果、地域特化と市場競争が新製品の導入と生産高に対して平均して正で統計的に有意な効果はないことが判明した一方、都市化の規模と産業の多様性が企業の新製品導入確率を高め、新製品生産の拡大を促すことが明らかになった。さらに、内資企業と外資企業に分けた分析では、都市化の経済は両者に対して基本的にプラスの効果を有するが、地域特化と競争の効果は所有形態によって異なる可能性があると分かった。



概要(英語)

This study empirically analyzes the effect of agglomeration economies on firm-level product innovation (new products), using Chinese firm-level data from 1998 to 2007. In terms of new product introduction and new product output, Chinese firms benefit from urbanization economies (as measured by the number of workers in other industries in the same city and by the diversity of industries in the same city). Conversely, there were no positive effects of localization economies (as measured by the number of other workers working for neighboring firms in the same industry and in the same city). These results suggest that, in China, urbanization economies play an important role in fostering product innovation by urban size and diversity.