日本語タイトル:起業活動と人的資本:RIETI起業家アンケート調査を用いた実証研究

Entrepreneurship and Human Capital: Empirical study using a survey of entrepreneurs in Japan

執筆者 馬場 遼太  (ブーズ・アンド・カンパニー株式会社) /元橋 一之  (ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2013年5月  13-E-049
研究プロジェクト オープンイノベーションの国際比較に関する実証研究
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概要

日本において起業家精神やベンチャー企業の活動が相対的に弱いといわれているが、その原因としてベンチャーキャピタルの不足や硬直的な労働市場など環境面に着目した議論が多い。その一方で、起業を行う人材の特性について大規模データに基づいて定量的な分析を行ったものは少ない。ここでは経済産業研究所において行われた「起業意識に関するアンケート調査」のデータを用いて、学歴や職歴などを通じて形成される人的資本と起業活動の関係について分析を行った。起業活動を、計画、実行、事業成功という3つのステップに分けて、それぞれの段階において、人的資本に関する特徴の他、親戚や友人などの周囲の環境、性格や志向といった個人的特性などを説明変数とした回帰分析を行った。その結果、起業に関する計画や実行といった段階においては、大学における課外活動や海外経験などの幅広い分野での経験が重要であるのに対して、事業の成功については、1つの企業で多くの職種を経験することが重要であることが分かった。つまり、起業活動を活性化させるためには、大学において分野横断的なカリキュラムや課外活動を逍遥することが重要であるが、事業成功については企業内における幅広い職務経験を持つことが必要とされる。

(本稿は、日本語版のディスカッション・ペーパー(13-J-016)を英訳したものである)



概要(英語)

Entrepreneurship activities are low in Japan, and it is often discussed that possible reasons are the lack of venture capital and a rigid labor market. However, it is rare to find a study that analyzes the human capital aspect of entrepreneurs based on a large scale sample survey. In this study, the characteristics of the human capital of entrepreneurs, such as education and job experience, are analyzed based on a survey of entrepreneurs conducted by the Research Institute of Economy, Trade and Industry (RIETI) in 2012. The entire process of entrepreneurship is divided into three phases—(1) planning, (2) execution, and (3) achieving success in business—and the determinants of each step, not only the education and job background, but also personal relationships with the entrepreneur and his/her personality, are investigated. It is found that broad experiences while attending universities such as extra-curriculum activities are an important factor at the planning and execution stage. In contrast, broader job experiences but within a limited number of companies can explain the probability of entrepreneurship success well. Therefore, promotion of entrepreneurship activity in Japan including forming a spin-off company requires both a variety of extra-curriculum activities experienced at universities and facilitating employees to develop broad professional experiences.