日本語タイトル:排出権取引と地域間格差

Emission Credit Trading and Regional Inequalities

執筆者 高塚 創  (香川大学) /中村 良平  (ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2010年12月  10-E-062
研究プロジェクト 自立型地域経済システムに関する研究
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概要

本研究は、国内排出権取引による温暖化ガス排出規制および吸収源供給によるカーボン・オフセット・プログラムが、地域間格差に与える影響を分析する。特に、これらの長期的な影響-企業立地-に焦点を当てるため、立地が内生的に決まるNew Trade Theory(NTT)のフレームを用いる。典型的なNTTモデルとは異なり、同質財の輸送費を考慮し、小地域(地方部)は吸収源の供給において優位性を持つと仮定した上で、以下の結論を得た。第1に、カーボン・オフセット・プログラムを導入することなく、排出権取引による規制のみを行った場合、より厳しい規制は大地域(都市部)の企業集積を加速させる。結果として、企業シェアの意味でも、相対的な厚生の意味でも、地域間格差を拡大させることになる。第2に、カーボン・オフセット・プログラムを導入した場合、地域間格差への影響は様々なケースが出てくる。数値シミュレーションによれば、差別化財の輸送費が低いときには、排出権取引のみを導入した場合よりも地域間格差を拡大させる可能性があることが分かった。



概要(英語)

This paper examines how regional inequalities are affected by emission controls via credit trading and availability of absorption sources. We assume that homogeneous goods are costly traded without emission controls and that the rural areas have an advantage in terms of the availability of absorption sources. We especially focus on the long-term effects of firm relocation. Our two key findings are as follows. First, in the case where an emission control scheme is implemented without allowing for offsetting emissions with carbon absorption sources (carbon sinks), strengthening the emission controls drives firms to relocate from rural areas to urban areas, in the case that wage levels remain unchanged in both areas. As a result, regional inequalities in terms of both the number of firms and relative public welfare are enlarged by emission controls. Our second finding shows that in the case in which the emission control scheme allows for emissions-absorption offsetting, strengthening emission controls has mixed effects on the relative welfare of rural areas. Numerical simulations show that when the costs associated with transporting differentiated goods are relatively low, the introduction of emission controls with an offsetting system results in greater inequality across regions compared with introducing emission controls without such offsetting.