| 執筆者 | 森川 正之(特別上席研究員(特任)) |
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| 発行日/NO. | 2025年11月 25-E-103 |
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概要
本稿は、日本企業のパネルデータを使用し、製造業企業のサービス事業へのシフト―「製造業X」と言われる―を検討する。非製造事業全体だけでなく、狭義のサービス事業活動を分析する点が本稿の特長である。その結果によれば、製造業企業の売上高に占める非製造事業のシェアは着実に増加している。このトレンドが続いた場合、2040年に製造業企業の非製造事業売上高シェアは16.5%に達する計算になる。第二に、機械修理、専門サービス、事業サービスなど狭義サービス事業を行う企業の割合、それら事業の売上高比率も増加傾向にあり、製造業企業のサービス事業へのシフトが徐々に進んでいる。狭義サービス事業売上の拡大は、売上高の伸びや収益性とプラスの関係がある。
(本稿は、日本語版のディスカッション・ペーパー(25-J-022)に修正を加えた上で、英語版にしたものである)
概要(英語)
This study uses Japanese firm panel data to examine trends in manufacturing firms’ shift toward service-oriented businesses—referred to as “Manufacturing X.” A distinguishing feature of this study is that it analyzes not only overall non-manufacturing businesses but also narrowly defined service businesses. We find that manufacturing firms’ share of non-manufacturing sales has been steadily increasing. If the current trend continues, the share of non-manufacturing sales among these firms is projected to reach 16.5% by 2040. Both the proportion of firms engaged in and sales share of narrowly defined services such as machine repair, professional services, and business services are rising, indicating a gradual shift in manufacturers’ service businesses. Expanding narrowly defined service sales is positively associated with sales growth and profitability.