執筆者 | 安藤 光代(慶應義塾大学)/早川 和伸(アジア経済研究所)/木村 福成(コンサルティングフェロー)/山ノ内 健太(香川大学) |
---|---|
発行日/NO. | 2025年5月 25-E-046 |
研究プロジェクト | 世界経済の構造変化と日本経済:企業と政府の対応 |
ダウンロード/関連リンク |
概要
本論文では、2014年から2021年の間に、米中貿易紛争が日本の製造業企業やその海外子会社による北米(米国とカナダ)販売にどのような影響を及ぼしたかについて分析している。主な分析結果は、次の通りである。正の貿易転換効果を享受した在メキシコ現地法人による北米輸出を除き、主要な北米販売元である国・地域からの販売においては、在米・在中現地法人による北米販売を含め、米国の対中関税による大きな変化は認められなかった。しかし、各企業にとって北米市場への販売が最大となる販売元の国・地域(主要チャネル)かどうかにも着目すると、在米、在ASEAN、在メキシコ現地法人による北米販売や日本からの北米輸出において効果が異なることがわかった。例えば、ASEANが主要チャネルになっている在ASEAN現地法人は正の貿易転換効果を享受している。本論文での分析結果は、日本の製造業企業による北米販売という観点から見れば、トランプ1.0での米国の対中追加関税によって、規模的に小さな変化や効果の異質性はあったものの、日本企業のサプライチェーンに大きな変化はなかったと示唆される。
概要(英語)
This study empirically investigates how the US–China trade war affected sales to North America (i.e., Canada and the US) by Japanese manufacturing firms and their overseas affiliates between 2014 and 2021. Our findings are summarized as follows. All major sales channels to North America—except for sales by affiliates in Mexico, who enjoyed a positive trade diversion effect—were not significantly affected by US tariffs against China, on average. This includes sales by affiliates in the US and China. However, these effects are heterogeneous, depending on whether affiliates served as the main production bases for the North American market in their respective firms. We found such heterogeneity in affiliates in the US, ASEAN, and Mexico, as well as in firms located in Japan. For example, affiliates in ASEAN experienced a positive trade diversion effect when they were the main production bases. Our results suggest that Japanese manufacturing firms did not respond significantly to tariff changes during the Trump 1.0 period, with only minor quantitative changes and heterogeneous effects on sales to North America.