執筆者 | 西立野 修平(リサーチアソシエイト) |
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発行日/NO. | 2025年5月 25-E-045 |
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概要
産業界および政府の期待に反して、先進国における燃料電池自動車(FCEV:Fuel Cell Electric Vehicle)と水素ステーション(HCS: Hydrogen Charging Station)の普及は遅れている。この課題に取り組む為、本研究では、日本のFCEV市場における間接ネットワーク効果の検証を行った。間接ネットワーク効果とは、一方の市場(FCEV)の利用者の増加が、その市場の利用者のみならず、もう一方の市場(HCS)の利用者も増やす現象のことである。本研究では、まず、2013年~2020年の自動車登録データと積み重ね差の差分析(Staggered difference-in-differences)を用いて、HCS整備がFCEVの購入確率に与えた効果を分析した。次に、ダイナミックパネルモデルを用いて、FCEVストックの増加がHCS整備に与えた効果を分析した。分析の結果、両市場において正の間接ネットワーク効果が存在することが分かった。しかし、その効果の度合いはとても小さく、両市場間の正のフィードバックループは発生しない。2023年に公表された水素基本戦略では、2030年までにFCEV80万台(2024年時点で約8000台)とHCS1000箇所(2024年時点で約160箇所)を目指すことが示された。本研究の分析結果に基づいた試算では、1箇所のHCS整備によってFCEVの登録台数は11台しか増加せず、仮にHCSが1000箇所整備されたとしてもFCEV80万台を実現することは困難であることが分かった。HCS整備によるFCEV促進効果を高めるには、FCEVの購入及び運用コストの引下げ、認知度の向上、そして購入補助金以外の多様なインセンティブ(例:高速道路や公共交通機関の無料化や無料駐車スペースの拡大など)の導入が必要と考える。
概要(英語)
Contrary to expectations in business and policy circles, progress in the adoption of fuel cell electric vehicles (FCEVs) and the expansion of hydrogen charging stations (HCSs) has been slow in developed countries, raising concerns about the viability of hydrogen mobility. To address this challenge, this study examines the indirect network effects in Japan’s FCEV market. We estimate the impact of HCS deployment on FCEV adoption using vehicle registration data from 2013 to 2020 and a staggered difference-in-differences research design. Additionally, we assess the effect of FCEV stock on HCS deployment using a system generalized method of moments estimator in a dynamic panel model. The results indicate positive and statistically significant indirect network effects on both sides of the market; however, the size of the network effects remains insufficient to generate positive feedback loops. Weak indirect network effects are also reflected in event-study results, demonstrating that the effect of HCS deployment on FCEV adoption diminishes over time. Our study suggests that developing HCS networks at an early stage is financially unsustainable without strong demand-side growth. This study broadens the understanding of zero-emission vehicle markets by providing the first evidence on indirect network effects in the FCEV market, while highlighting key distinctions from the battery electric vehicle market.