執筆者 | 西立野 修平(リサーチアソシエイト)/戸堂 康之(ファカルティフェロー) |
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発行日/NO. | 2025年4月 25-E-034 |
研究プロジェクト | 経済・社会ネットワークと安全保障の関係に関する研究 |
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概要
2013年に習近平国家主席は、世界の“連結性”を強化するための巨大インフラプロジェクト、一帯一路構想(Belt and Road Initiative: BRI)を発表した。西側諸国にとって、BRIによる巨額のインフラ投資は、経済的、政治的、そして安全保障上の脅威となっている。本稿は、BRIが日本の海外インフラ投資および日本とBRI参加国との外交関係に与えた効果を検証した。分析には、2001年から2020年、138の低中所得国を対象としたパネルデータと積み重ね差の差分析(staggered difference-in-differences)を用いた。分析の結果、BRIが日本のインフラ投資とBRI加盟国から日本への政治リーダー(大統領、首相、大臣等)の訪問を減少させたことが分かった。これらの効果は、インフラ投資における日本と中国の競争が最も激しい東アジア・太平洋と南アジア地域で特に顕著であった。さらに、BRIを通じた中国の海外インフラプロジェクト(特に援助型)の増加が、これらのBRI効果を裏付ける潜在的なメカニズムであることが分かった。
概要(英語)
China’s Belt and Road Initiative (BRI) has led to a global proliferation of large-scale infrastructure projects. From the perspective of Western nations, the impacts of BRI infrastructure investments on economic, political, and security interests pose a significant concern. This paper examines the effects of BRI on Japanese overseas infrastructure projects and diplomatic relations between Japan and BRI countries. Utilizing a staggered difference-in-differences research design with a panel dataset covering 138 low- and middle-income countries from 2001 to 2020, we find that the BRI crowded out Japanese infrastructure projects and reduced political leaders’ visits from BRI countries to Japan. These effects are particularly pronounced for nations in the East Asia and Pacific and South Asia regions, where Japan-China competition for infrastructure investments is most intense. Furthermore, we identify the expansion of Chinese overseas infrastructure projects, particularly aid-based rather than debt-financed projects, as a key mechanism driving these effects.