執筆者 | 川口 大司(ファカルティフェロー)/北尾 早霧(上席研究員(特任))/能勢 学(国際通貨基金) |
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発行日/NO. | 2025年3月 25-E-023 |
研究プロジェクト | 家計の異質性、個人・家族とマクロ経済 |
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概要
本研究は、CEOの年齢が技術採用の速度にどのように影響を与えるかを検証し、コロナ危機を契機とした電子商取引(Eコマース)の普及に焦点を当てる。個別企業の信用スコアや取引ネットワーク情報との結合ができる独自の調査データを用いて、取引先企業がEコマースを採用すると、自社もその採用の可能性が高くなることを確認した。このネットワーク採用の弾力性は2020年の0.27から2021年には0.37に増加した。しかし、高年齢のCEOが率いる企業は対応が遅く、CEOの年齢が平均より10歳高い場合には、採用の弾力性が0.13〜0.21低下することが明らかとなった。企業経営者の人口的特性が技術普及やデジタル化への適応に影響を与えることが示された。
概要(英語)
This study examines how CEO age influences the speed of technology adoption, focusing on e-commerce diffusion during COVID-19. Using unique survey data linked to credit scores and trading networks, we find firms are more likely to adopt e-commerce when their trading partners do, with adoption elasticity rising from 0.27 in 2020 to 0.37 in 2021. However, firms led by older CEOs respond more slowly, with elasticity decreasing by 0.13 to 0.21 for CEOs 10 years above the average. These findings highlight the role of leadership demographics in technology diffusion and firms' adaptability in digital transformation.