執筆者 | Andrew B. BERNARD(Tuck School of Business at Dartmouth, CEP, CEPR & NBER)/Andreas MOXNES(BI Norwegian School of Business & CEPR)/ 齊藤 有希子(上席研究員(特任)) |
---|---|
発行日/NO. | 2025年1月 25-E-009 |
研究プロジェクト | イノベーション、グローバリゼーションと雇用 |
ダウンロード/関連リンク |
概要
本稿は、知識生産における経済統合の重要性を分析する。1980年代後半から1990年代にかけて、四国と本州が3つの異なる橋によって、はじめて繋がり、このことにより、既存のフェリーなどによる移動手段に比べて、移動時間が短縮した。われわれは、特許データを用いて、橋によるつながりにより、研究チームの構成と知識生産に与える影響を分析した。橋が開通される前の発明者の位置情報を用いて、橋の近くの発明者は遠くの発明者に比べて、知識生産を増やし、遠くの生産性の高い発明者と共同研究を行うようになることを確認した。四国の発明者は研究チームの構成を変更し、四国の発明者との共同研究を減らして、本州の発明者との共同研究を増やす。これらの結果は、四国と本州の最も近い場所を操作変数としても頑強である。また、これらの実証結果と整合的な簡易な経済モデルを提供する。我々の結果は、経済統合が知識生産とイノベーションに効果があることを示している。
概要(英語)
This paper examines the importance of economic integration on the production of innovation. During the late 1980s and-90s, Shikoku and Honshu, Japan’s largest and fourth largest islands, were connected for the first time by three different bridges. This greatly reduced travel times compared to previous modes of transport such as ferry. We examine the impact of bridge connections on team formation and the production of knowledge, as measured by patent data. Using the geolocation of inventors before the opening of the bridges, we find that inventors located close to the bridges increased knowledge production more than inventors located farther away from the bridges. The treated inventors matched to more productive inventors at greater distances. Inventors on Shikoku were more likely to change their innovation teams and add co-inventors from Honshu while dismissing collaborators from Shikoku. The results are robust to instrumenting for the location of the bridges using the minimum bridge span distances between Shikoku and Honshu. We present a parsimonious economic framework that is largely consistent with the empirical evidence. Our results suggest that economic integration can have sizable effects on idea creation and innovation.