日本語タイトル:部下管理スキル、シニア・リーダーシップスキルとピーターの法則

People Management Skills, Senior Leadership Skills and the Peter Principle

執筆者 明日山 陽子(日本貿易振興機構 アジア経済研究所)/大湾 秀雄(ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2024年3月  24-E-037
研究プロジェクト 人事施策の生産性効果と経営の質
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概要

本論文は、日本の経営コンサルティング企業1社の人事情報データを使用し、マネジャー(中間管理職)のどのようなスキルが部下とマネジャー自身のパフォーマンスに影響を与えるのか分析したものである。マネジャーのスキルとして、主に部下管理スキル(People Management Skills: PMS)とシニア・リーダーシップスキル(Senior Leadership Skills: SLS)という2種類のスキルが見出された。PMSは主に部下が観察したスキルで、より下位のマネジャーに要求される。一方、SLSは主に上司が観察したスキルで、より高位のマネジャーで重要となる。実証分析の結果、主に5つの結果を見出した。第一に、部下が主に観察するPMSだけが部下の業績(人事評価)と正の関係がある。第二に、上司が観察したPMSは部下やマネジャーのパフォーマンスと関係がない。第三に、部下が観察したPMSや、コーディネーションや情報収集・報告・理解のスキルといったSLSは部下の離職と負の関係にある。第四に、(部下が観察した)PMSはマネジャー自身の人事評価で評価されるが、昇進には結びつかない。第五に、SLSの高いマネジャーほど昇進しやすい。これらの結果は、適切な資質を備えたマネジャーを昇進させることと、現在のポジションで業績向上に努力するインセンティブを与えることの間で、企業がトレードオフに直面するようなモデルで解釈可能である。本論文は、同モデルの重要なインプリケーションを裏付けるデータも提示した。

概要(英語)

This study examines the middle-managers’ managerial skills that affect the performance of the subordinates and managers themselves, using personnel records from a Japanese management consulting company, which include upward (downward) feedback given by subordinates (superiors). We identify two different sets of skills expected of managers: people management skills (PMSs), which are mainly observed by subordinates and are primarily required of first-line managers; and senior leadership skills (SLSs), which are mainly observed by superiors and are more important for senior managers. We find that (1) only PMSs observed by subordinates positively predict subordinates’ performance evaluations; (2) PMSs observed by superiors are not related to the outcomes of subordinates or managers; (3) managers’ PMSs and SLSs, including coordination and information gathering skills, predict the retention of subordinates; (4) managers’ PMSs predict their own performance evaluations but do not predict their promotions; and (5) managers with higher SLSs tend to be promoted. The results are interpreted using a theoretical model in which firms make a tradeoff between promoting managers with the right qualities and giving managers incentives to work hard in their current positions. We provide additional evidence supporting the key implications from the model.