執筆者 | 石井 由梨佳(防衛大学校) |
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発行日/NO. | 2024年1月 24-E-010 |
研究プロジェクト | 現代国際通商・投資システムの総合的研究(第VI期) |
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概要
資金洗浄・反テロ規制(AML/CFT規制)を効果的に実施するためには、顧客の身元情報や犯罪リスク情報を金融機関等が共有することが必要である。そこで、金融活動作業部会(FATF)は民間事業者間で関連情報の共有を行うことを勧告している。また、そのような情報をプールしておき人工知能等で疑わしい取引を検知することも提言している。もっとも、このような規制を複数国の間で行うには緊密な国家間協力が必要である。また、そのような共有を外国事業者に義務付けることは、各国のプライバシーをはじめとした人権規範やデータ保護法制と抵触しうる。本稿では、これらの課題に各国がどのように取り組んでいるのか、国際法上の規律はどのように及んでいるのかを実証的に検討する。
概要(英語)
Financial institutions and other entities find it beneficial to exchange customer identities and criminal risk data to enhance the effectiveness of money laundering and anti-terrorism regulations. Therefore, the Financial Action Task Force (FATF) recommends sharing relevant information among private companies. Additionally, some countries and operators are exploring the consolidation of information and utilization of artificial intelligence and other technologies to identify suspicious transactions. However, implementing cross-border regulations requires robust international collaboration. Unilaterally imposing mandatory information sharing on operators could conflict with national privacy, human rights norms, and data protection laws. This study delves into how various countries are addressing these challenges in the current context and analyzes the implications for international legal frameworks.