日本語タイトル:学校給食時の黙食がCOVID-19の感染に与える影響

The Effect of Silent Eating during Lunchtime at Schools on the COVID-19 Outbreaks

執筆者 高橋 遼(早稲田大学)/伊芸 研吾(慶應義塾大学)/津川 友介(カリフォルニア大学ロサンゼルス校)/中室 牧子(ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2023年9月  23-E-068
研究プロジェクト 日本におけるエビデンスに基づく政策形成の実装
ダウンロード/関連リンク

概要

新型コロナウイルス感染症(COVID-19)の拡大を抑制するため、日本の学校施設において、給食時の会話を避ける「黙食」が推奨され、2020年2月から2022年11月まで実施された。会話中における飛沫がウイルスを拡散させ、感染拡大の要因となると考えられたためである。しかし、黙食は子どもたちのウェルビーイングや学力に悪影響を及ぼす可能性があるとの懸念の声が上がっており、さらに重要なことに、黙食によってCOVID-19の感染リスクが低下するかという点について、これまで実証的な検証は行われていない。本研究の目的は、黙食がCOVID-19の発生リスクに与える影響を検証し、黙食の効果に関する学術的エビデンスを提供することである。2022年11月、日本政府は学校給食時に黙食を求めないことを決定し、それに伴い、一部の公立学校において黙食の見直しが行われた。この黙食見直しを自然実験として活用し、本研究では、黙食が公立学校の学級閉鎖に与える影響を検証した。二方向固定効果の差分の差分モデルを用いて推計した結果、黙食の実施が学級閉鎖の確率を低下させることを示す証拠は確認されなかった。また、異質性分析の結果、学校の特性による黙食の効果の異質性は認められなかった。本研究の結果は、感染症の発生を抑制するための手段として黙食を実施することに政策立案者は慎重になるべきであることを示している。

概要(英語)

Silent eating—no talking during mealtimes—was used as a measure to reduce the spread of infectious diseases during the COVID-19 pandemic because the emission of droplets during conversations was considered a risk factor for spreading the virus. Japan implemented silent eating during school lunchtimes in February 2020, and it remained in effect until November 2022. However, concerns have been raised regarding the potentially negative effects of the policy on children's well-being and educational attainment. More importantly, no study to date has examined its effectiveness in reducing the risk of COVID-19 outbreaks. This study aims to address this important knowledge gap by examining the impact of silent eating on the risk of COVID-19 outbreaks. In November 2022, the Japanese government announced that silent eating in public schools was no longer needed, triggering some schools to discontinue this measure while other schools continued its implementation. Utilizing this cancelation of the silent eating requirement as a natural experiment, we investigated whether silent eating was associated with a reduced risk of COVID-19 outbreaks. We measured the probability of class closures in public schools (the government’s guidelines required class closures when more than one child in a class was infected with COVID-19) by applying a Difference-in-Differences model with two-way fixed effects to panel data. We found no evidence that silent eating was associated with a reduced probability of class closures. Heterogeneity analysis also revealed that our findings did not vary by school characteristics. Our findings indicate that policymakers should be cautious about using silent eating at schools as a potential lever to control outbreaks of infectious diseases.