執筆者 | 浅川 慎介(佐賀大学 / 大阪大学)/大竹 文雄(ファカルティフェロー)/佐野 晋平(神戸大学) |
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発行日/NO. | 2023年9月 23-E-066 |
研究プロジェクト | 日本におけるエビデンスに基づく政策形成の実装 |
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概要
本研究では、COVID-19感染症が尼崎市のすべての公立小中学生の国語と算数の学力に及ぼす影響を検証する。データは2018年から2021年の『尼崎市学力・生活実態調査』のうち小学1年生から中学2年生までを用い、差の差の推定(DID)によって休校から7カ月後と19カ月後のCOVID-19経験コホートと未経験コホートの学力の伸びを比較した。推定の結果、科目別で見ると尼崎市ではCOVID-19以降一貫して国語より算数の方がマイナスの影響が大きかった。具体的には、国語は休校からカと19カ月後でそれぞれ0.006 SDと0.062 SD悪化したが、数学は同じ期間でそれぞれ0.129 SDと0.251 SD悪化した。学年グループ別の分析では、国語は低学年のみで負の影響を受けたが、数学の負の影響は学年グループによらずほとんど一定であった。学力水準別の分析では、国語の学力低下は小学生の学力上位層でのみ確認された一方で、数学の学力低下は全ての学年グループで学力下位層の方がより顕著であった。
概要(英語)
This study examines the effects of the COVID-19 pandemic on academic achievements in mathematics and Japanese language among public elementary and junior high school students from grades 1 to 8. Using data from the Amagasaki City Survey of Academic Achievement and Life Conditions from 2018 to 2021, this study compares the growth in the academic achievement of COVID-19 and non-COVID-19 cohorts 7 and 19 months after the school closure using the difference-in-differences method. The findings indicate that the negative impact of the pandemic on academic achievement was more pronounced in math compared to Japanese language, both at 7 months and 19 months after the closure. Math scores showed a considerable decline of 0.129 standard deviations (SD) and 0.251 SD at 7 and 19 months after the closure, respectively, while Japanese language scores only worsened slightly by 0.006 SD and 0.062 SD during the same periods. Further, the negative effects on Japanese language scores were more significant in younger grades, whereas math scores were consistently affected across all grades.
Forthcoming: Asakawa, Shinsuke, Fumio Ohtake, and Shinpei Sano. "The impact of the COVID-19 pandemic on the academic achievement of elementary and junior high school students: Analysis using administrative data from Amagasaki City," Review of Economics of the Household.