執筆者 | 井上 敦(NIRA総合研究開発機構)/田中 隆一(ファカルティフェロー) |
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発行日/NO. | 2023年1月 23-E-003 |
研究プロジェクト | 大規模行政データを活用した教育政策効果のミクロ実証分析 |
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概要
家庭の相対的な豊かさは、学校での生徒の問題行動と関係するだろうか。本研究では、家庭の社会経済的背景(SES)のクラス内ランクが、いじめの被害、欠席行動にどのような影響を及ぼすかを検証する。児童生徒のクラス配置がほぼランダムな割り当てによって生じるSESのクラス内ランクのばらつきを利用して、国際数学・理科教育調査(Trends in International Mathematics and Science Study)のデータを用いて分析したところ、SESはいじめ被害、欠席行動と負の関係にある一方、SESを所与としたとき、クラス内SESランクが高い中学2年生はいじめの被害を受けやすく、欠席行動をとりやすいことがわかった。
概要(英語)
Does the relative wealth of students’ households affect the incidence of risky behaviors of students in school? We estimate the effect of the rank of the socioeconomic status (SES) of the students’ household within a class on the incidence of school bullying and school absence. We exploit the variation of SES rank within a class generated by the almost-random assignment of students to classes. Using the data from middle-school students in the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), we find that although the absolute level of SES is negatively associated with these incidences, students with a high SES rank within a class are more likely to be the victims of school bullying and to be absent from school.
Published: Inoue, Atsushi, and Ryuichi Tanaka. “The rank of socioeconomic status within a class and the incidence of school bullying and school absence.” Economics of Education Review, Volume 101 (2024), 102545.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0272775724000396?via%3Dihub