日本語タイトル:学校統廃合の意思決定における非効率性について

Inefficiency in School Consolidation Decisions

執筆者 田中 隆一(ファカルティフェロー)/ウィース・エリック(東京大学)
発行日/NO. 2023年1月  23-E-002
研究プロジェクト 大規模行政データを活用した教育政策効果のミクロ実証分析
ダウンロード/関連リンク

概要

本研究は、学校統廃合の意思決定を分析し、その意思決定がどのように非効率的であるかを検証する。まず、独自のアンケート調査を用いて、現在の学校から隣の学校への学校統廃合を受け入れる意思額(willingness to accept: WTA)とWTAの決定要因を推定する。次に、実際の学校統廃合が市町村の支出に与える影響を調べ、学校統廃合によって県と市町村がどれだけ節約できるかを推計する。その結果、節約額の多くは学級減によるものであり、約半分は市町村レベルではなく都道府県レベルの節約額であることがわかった。学校統廃合のWTAと節約額の推定は、財政的外部性の存在による非効率的な意思決定によって学校の閉鎖が遅れるという特殊なメカニズムを示唆している。

概要(英語)

We study school consolidation decisions and examine how the decisions are inefficient. First, we estimate willingness to accept (WTA) a school consolidation of the current school and an adjacent school and the determinants of WTA using an original survey. Then we examine the impact of actual school consolidations on the expenditure of municipalities to estimate the amount that the prefecture and municipality can save from such school consolidations. We find that much of the savings are due to class reductions, and about half the savings are at the prefectural level rather than the municipal level. The estimated WTA of and saving from school consolidations suggest a particular mechanism where the closure of schools could be delayed by inefficient decision-making due to the presence of fiscal externalities.