日本語タイトル:産業集積は高生産性企業の立地をひきつけるか? 逆選択における製品市場の役割

Does Industry Agglomeration Attract Productive Firms? The role of product markets in adverse selection

執筆者 René BELDERBOS(KU Leuven / UNU-MERIT / Maastricht University)/深尾 京司(ファカルティフェロー)/池内 健太(上席研究員(政策エコノミスト))/金 榮愨(専修大学)/権 赫旭(ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2022年11月  22-E-105
研究プロジェクト 東アジア産業生産性
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概要

生産性の高い企業または低い企業は、産業の集積度が高いことを特徴とする立地を選択するのか?一方では、生産的な企業は専門的な(労働)インプットの利用可能性からより多くの恩恵を受ける可能性があり、激化する競争にも生き残る可能性が高い。他方、生産的な企業は、知識のスピルオーバーに関して、受け取るよりも多くの貢献をする可能性があるため、同じ場所にあるライバル企業に知識が散逸するというより大きなリスクに直面している。知識のスピルオーバーが発生する可能性が最も高いと考えられる小さな地理的な単位である市区町村レベルのデータを用いて、既存事業所の生産性が測定可能な企業(すなわち複数の工場を所有する企業)の新設工場の立地の意思決定を分析する。分析の結果、知識のスピルオーバーが生産性の高い参入者に最も有害である場合、つまり、中心的な企業と地元の既存の事業所が同じ(国内の)製品市場をターゲットにしている場合、産業集積の逆選択効果が支配的であることがわかった。この自己選別プロセスは実際に発生するが、企業の異質性と製品市場の性質の事前測定を考慮に入れた、より詳細な分析でのみ明らかになると結論付けられる。

概要(英語)

Do high or low productivity firms self-select into locations characterized by high industry agglomeration? On the one hand, productive firms may benefit more from the availability of specialized (labour) inputs and they are also more likely to survive heightened competition. On the other hand, productive firms face greater risks of knowledge dissipation to collocated rival firms, as they may contribute more than they receive in terms of knowledge spillovers. We examine location decisions for new plant establishments by firms in Japan with established productivity records (multi-plant firms) at the fine-grained level of towns, wards, and cities where knowledge spillovers are most likely to occur. We find that the adverse selection effects of industry agglomeration–the process of agglomerated areas attracting weaker rather than stronger firms–dominate if knowledge spillovers are most harmful to productive entrants when the focal firm and local incumbent establishments target the same (domestic) product market. We conclude that negative sorting processes do occur, but that these can only be uncovered in a more fine-grained analysis that takes into account ex ante measures of firm heterogeneity and the nature of product markets.