日本語タイトル:電子商取引が出生率に与える影響:中国農村県レベルのパネルデータに基づく実証研究

Influence of E-commerce on Birth Rate: Evidence from rural China based on county-level longitudinal data

執筆者 小松 翔(東京大学)/馬 欣欣(法政大学)/鈴木 綾(東京大学)
発行日/NO. 2022年10月  22-E-101
研究プロジェクト グローバル・インテリジェンス・プロジェクト(国際秩序の変容と日本の中長期的競争力に関する研究)
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概要

本研究は江蘇省の公式統計を用いて2011年から2019年における県レベルのパネルデータを構築し、計量分析により農村電子商取引と出生率の因果関係を明らかにする。本研究では農村電子商取引発展の指標として淘宝村の有無と数量の2つを用いる。主な分析結果は以下のとおりである。農村電子商取引が粗出生率に与える影響はグループ間で差異があるものの、多くのモデルで粗出生率を統計的有意に減少させる。さらに農村電子商取引が粗出生率に与える負の影響は第一次産業就業比率が高い地域で大きく、経済発展水準が高い地域で小さい。また、経済発展水準と粗出生率の間にはU字型の関係があること、人口密度が高い県で粗出生率が低く、第一次産業就業比率が高い県で祖出生率が高いことが明らかになった。

概要(英語)

Using official data from the Jiangsu region to construct county-level longitudinal samples and econometric models for the period from 2011 to 2019, we investigated the causal relationship between e-commerce development and regional birth rate in rural China. We used two indicators, the presence and number of Taobao villages in a county, to measure the development level of rural e-commerce. We find that e-commerce significantly reduces the crude birth rate (CBR) in most models, although this influence varies between groups. Furthermore, the negative effect of e-commerce is larger in regions with higher ratios of primary industry employment and smaller in well-developed regions. A U-shaped relationship exists between economic development level and CBR. Additionally, CBR is lower in counties with higher population densities and higher in counties with higher ratios of primary sector employment.