日本語タイトル:海外留学が大学生の外国語能力構築に与えるインパクト:回帰不連続デザインを用いての分析

Impact of Stay Abroad on Language Skill Development: Regression discontinuity evidence from Japanese university students

執筆者 樋口 裕城(上智大学)/中室 牧子(ファカルティフェロー)/Carsten ROEVER(メルボルン大学)/佐々木 みゆき(早稲田大学)/八島 智子(関西大学)
発行日/NO. 2022年9月  22-E-085
研究プロジェクト 日本におけるエビデンスに基づく政策形成の定着
ダウンロード/関連リンク

概要

グローバル化に伴って外国語能力の重要性が高まり、各国政府は学生の海外留学を支援している。しかしながら、因果推論の手法を用いて留学の因果効果を調べた研究の数は少なく、特に欧州圏外における研究は限られている。本研究では、日本政府による留学支援の奨学金プロジェクトを対象に、選考時のスコアを使った回帰不連続デザインの手法を用いてその因果効果を推定する。分析の結果、奨学金の存在により学部生・大学院生の留学確率が40ポイント上昇していることが明らかとなった。応用言語学者とともに独自に開発した語用論的な英語力を測る試験を用いて測定したところ、奨学金によって英語力が12%(もしくは0.42標準偏差)上昇していることが明らかとなった。さらに、応用言語学の研究において外国語能力向上の重要な説明因子とされている国際的指向性と外国語コミュニケーション能力の認知に関するスコアも、奨学金によって有意に向上することが明らかとなった。

概要(英語)

The importance of English communication skills has been increasing with globalization, and the governments various countries have encouraged students to go abroad. However, the causal impact of staying abroad has been little investigated, particularly in non-European countries. This study adopts a regression discontinuity design to the Japanese government’s flagship scholarship program for youths’ studying abroad. We found that the scholarships significantly increased the probability of studying abroad by 40 points. By comparing the students placed close to the cutoff, we found that the scholarship increased English proficiency by 12% (or 0.42 standard deviation), measured by a multiple-choice test we originally developed. We also found that the scholarship significantly improved their international posture scores and the perceived communication competence in a foreign language, which are the two traits found as important determinants of future development in language ability in applied linguistics literature.

Published: Higuchi, Yuki, Makiko Nakamuro, Carsten Roever, Miyuki Sasaki, and Tomoko Yashima, 2023. "Impact of studying abroad on language skill development: Regression discontinuity evidence from Japanese university students," Journal of the Japanese and International Economies, Volume 70 (2023).
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0889158323000394