執筆者 | 高 龍野(東京大学)/大橋 弘(ファカルティフェロー) |
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発行日/NO. | 2022年8月 22-E-080 |
研究プロジェクト | 産業組織に関する基盤的政策研究 |
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概要
わが国の国内航空市場においては、航空会社間でのコードシェアが増えている現状にある。本稿では、わが国におけるコードシェアが市場のアウトカムに与える影響を構造推定モデルを用いて定量的に分析することを目的にする。コードシェアにおける航空会社間の垂直的な取引関係を定量的に明らかにしたところ、収益のシェアリングが相当の割合になることが明らかになった。コードシェアが市場競争に与える影響を飛行便数を内生化したもとで分析を行った。
概要(英語)
This paper examines the economic consequences of code-sharing agreements (CSA) in the airline market. CSA can be viewed as a vertical contract between airlines, which sometimes co-own the code-shared flights. Our structural model aims to understand how and to what extent CSA distorts market competition among airlines. With an application to Japanese domestic airlines, structural estimates of our demand and supply models indicate that CSA would significantly lessen market competition, by sharing increased revenues from raised fares. We further extend our model to consider endogenous product quality. Although the loss of consumer welfare due to CSA is alleviated by enhanced product quality, the anti-competitive effect of CSA is persistent.