日本語タイトル:デジタルコミュニケーションの阻害要因:外資系企業の実証分析

What Hinders Digital Communication? Evidence from foreign firms in Japan

執筆者 田中 清泰(ジェトロ・アジア経済研究所)
発行日/NO. 2022年6月  22-E-058
研究プロジェクト 直接投資の効果と阻害要因、および政策変化の影響に関する研究
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概要

ウェブ会議などのデジタル技術は、多国籍企業におけるコミュニケーションや協業に重要であるが、デジタル技術によるコミュニケーションを阻害する要因は明らかではない。本稿は、日本の外資系企業の調査データを活用して、デジタルコミュニケーションの阻害要因を推定する。分析対象の外資系企業は、新型コロナウイルスのパンデミックに対応するため、デジタル技術によるコミュニケーションに大きく依存した、という外生的なショックを受けている。効率的なコミュニケーションは、企業組織内の内部コミュニケーション経路と、顧客との外部コミュニケーション経路に依存する。分析の結果、外資企業はデジタル技術によるコミュニケーションで、内部と外部のコミュニケーション経路に課題を認識している点が明らかとなった。一般的な主張に反して、在宅勤務(リモートワーク、テレワーク)が実施可能な産業において、デジタルコミュニケーションの課題が強く認識されている。デジタル技術は、対面によるコミュニケーションの阻害要因を緩和していない可能性がある。

概要(英語)

Digital technology such as virtual meetings is key to communication and collaboration for multinational firms, but it is unclear what hinders their digital communication. This paper estimates barriers to digital communication by using a firm-level survey on foreign firms in Japan that faced an exogenous shock to adopt digital technology for communication extensively during the COVID-19 pandemic. Efficient communication depends on existing barriers to internal communication in firm organization and external communication with clients and customers. The results show that foreign firms perceive a greater issue of digital communication in both internal and external communication channels. Contrary to common assertions, digital communication is perceived as a greater issue in remote-work feasible sectors. Thus, digital technology does not eliminate existing barriers to face-to-face communication.

Published: Tanaka, Kiyoyasu, 2023. "What hinders digital communication? Evidence from foreign firms in Japan," Japan and The World Economy, Volume 66 (2023), 101190.
https://doi.org/10.1016/j.japwor.2023.101190