執筆者 | 冨浦 英一(ファカルティフェロー)/伊藤 萬里(リサーチアソシエイト) |
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発行日/NO. | 2022年6月 22-E-052 |
研究プロジェクト | グローバル化、デジタル化、パンデミック下における企業活動に関する実証分析 |
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備考 |
初版:2022年5月 |
概要
国際貿易や海外直接投資などのグローバル活動には、高い生産性だけでなく、異文化や異なる制度との間でのコミュニケーションを円滑に行う技能が求められる。こうした国境を越えた調整の経験によりテレワーク導入の費用は低減すると考えられる。この関係を分析するため、コロナへの日本企業の対応に関する独自調査結果を政府統計ミクロデータと接続した。その結果、コロナ以前に国際貿易や海外直接投資を行っていた企業の方が、種々の企業特性を制御しても、コロナ禍においてテレワーク導入に積極的であることがわかった。この関係は、国境をまたぐ貿易の中でも、多国籍企業内の貿易よりも企業の境界をもまたぐ企業間貿易について特に有意である。このことは、技術的にとどまらない、おそらく組織的な要因がテレワーク導入の障害であることを示唆している。
概要(英語)
Globalized firms manage face-to-face contacts for distant communications. Based on our survey on the responses of Japanese firms to the COVID-19 pandemic, we find that firms that exported, imported, or directly invested abroad more before the pandemic tend to adopt remote work significantly more frequently during the pandemic. We confirm this relationship even after controlling for compositions of occupations, and various firm attributes. The effect of arm’s-length trade, not intra-firm trade, is especially evident. These suggest that pre-pandemic experiences in coordinating across borders are likely to facilitate the adoption of remote work during the pandemic.
Published: Tomiura, Eiichi, and Banri Ito, 2024. "Impacts of globalisation on the adoption of remote work: Evidence from a survey in Japan during the COVID- 19 pandemic," The World Economy, Volume 47, Issue 3 (2024), 957-982.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/twec.13474