日本語タイトル:学級閉鎖は児童・生徒の学力に影響を与えるか? 児童・生徒の社会経済的背景による効果の異質性の検証

Do Class Closures Affect Students' Achievements? Heterogeneous effects of students' socioeconomic backgrounds

執筆者 及川 雅斗(早稲田大学)/田中 隆一(ファカルティフェロー)/別所 俊一郎(東京大学)/川村 顕(早稲田大学)/野口 晴子(早稲田大学)
発行日/NO. 2022年5月  22-E-042
研究プロジェクト 大規模行政データを活用した教育政策効果のミクロ実証分析
ダウンロード/関連リンク

概要

本稿は、学級閉鎖が児童・生徒の学力に与えた影響を児童・生徒の社会経済的背景による効果の異質性に着目し分析するものである。首都圏のある自治体の公立小中学校に関する教育行政データ(2015~2017年度)を用いて、インフルエンザによる学級閉鎖が公立小中学校に属する児童・生徒の翌年度の算数・数学と国語のテストスコアに与えた影響を分析したところ、学級閉鎖が経済的に不利な小学生の算数のテストスコアを低下させることが明らかになった。学級閉鎖が経済的に不利な小学生に与えた影響は、科目、学年、性別、学級閉鎖の時期、学級閉鎖前の学力により異質性があり、閉鎖前の学力が比較的低い男子小学生で学級閉鎖の影響が顕著であった。また、学級閉鎖は小学生の放課後の時間利用にも影響を与え、学級閉鎖が男子小学生の放課後のテレビ視聴やテレビゲームに費やす時間を増加させた可能性が明らかになった。加えて、学級閉鎖が学力に与えた負の影響は質の高い教員を担任に配置する等、学校資源の配分を変更することにより軽減できる可能性が示された。児童・生徒の学習環境に対する一時的な負の影響を緩和するために学校側の対応の重要性が示唆される。

概要(英語)

This paper examines how class closures affect the academic achievements of Japanese students in primary and middle schools, with a special focus on the heterogeneous effects of the socioeconomic backgrounds of students’ households. Utilizing the administrative data of students from a city in the Tokyo Metropolitan Area, we estimated the effects of class closures due to flu epidemics, on the students’ language and math test scores. We find that class closures adversely affect math test scores of economically disadvantaged students. The magnitudes of the negative effects on disadvantaged students are heterogeneous by subject, grade in school, gender, timing of class closures, and students’ pre-class-closure achievements. Male students from economically disadvantaged households are more susceptible to class closures, and those with relatively low achievements before class closures suffer more seriously from them. The deleterious effects among economically disadvantaged male students are driven not only by reductions in class hours in school, but also by increases in time spent watching TV and playing video games. We also find that school resources can mitigate the negative impact of class closure among economically disadvantaged students. These results indicate the importance of public programs in preventing a negative temporal shock to student learning environments.