日本語タイトル:カーボンを輸送する?国際輸送を考慮した場合の正と負の炭素リーケージ

Carrying Carbon? Negative and Positive Carbon Leakage with International Transport

執筆者 東田 啓作(関西学院大学)/石川 城太(ファカルティフェロー)/樽井 礼(ハワイ大学マノア校)
発行日/NO. 2021年12月  21-E-102
研究プロジェクト グローバル経済が直面する政策課題の分析
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概要

本稿は、国際輸送部門を明示的にモデル化することにより、国際輸送及び貿易財の生産と消費からの地球温暖化ガス(GHG)排出に対するカーボンプライシングの効果を考察する。国際輸送の量や価格が内生的に決まることで、国境やセクターを越える炭素リーケージの新しいメカニズムを説明できる。カーボンプライシングの有効性は、バックホール問題(つまり、アウトバウンドとインバウンドの出荷量の不均衡)が存在するかどうかによって異なる。バックホール問題がない場合、カーボンプライシングは、世界のGHG排出量を必ず削減するため効果的である。バックホール問題があると、財消費におけるカーボンプライシングは有効だが、財生産におけるカーボンプライシングは国境を越えた炭素リーケージをもたらす。ただし、このリーケージは、輸送費が内生的に決まる場合、緩和される。海外直接投資機会の有無も、カーボンプライシングの有効性にとって重要である。特に、輸送部門のカーボンプライシングがGHG排出量に全く影響を与えない可能性がある。

概要(英語)

This study examines the effects of carbon pricing of greenhouse gas (GHG) emissions from international transport, production, and consumption of traded goods by modeling the international transport sector explicitly. Endogenous international transport explains the novel mechanism of carbon leakage across borders and sectors. The effectiveness of carbon pricing depends on whether the backhaul problem (i.e., the imbalance of shipping volume in outgoing and incoming routes) is present. If the backhaul problem is absent, any carbon pricing is effective because the global GHG emissions are necessarily reduced. With the backhaul problem, carbon pricing in goods consumption remains effective, whereas carbon pricing in goods production results in cross-border carbon leakage. However, endogenous transport costs mitigate this leakage. The opportunity of foreign direct investment also affects carbon pricing effectiveness. In particular, carbon pricing in the transport sector may not affect GHG emissions at all.