日本語タイトル:東アジアの企業とヨーロッパの企業―同志か、それとも競争相手か

East Asian and European Firms: Comrades or Competitors

執筆者 Willem THORBECKE (上席研究員)
発行日/NO. 2021年12月  21-E-098
研究プロジェクト East Asian Production Networks, Trade, Exchange Rates, and Global Imbalances
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概要

本稿では、フランス、ドイツ、日本、韓国の各業種の株式市場エクスポージャーを分析した。ある国の企業が別の国の企業と競争している場合、競争相手の通貨に対して自国通貨が増価すると、自国企業の収益性およびその株価が下がるはずである。ある国の企業が別の国の企業から輸入中間財の購入を通じて別の国の企業と協力している場合、協力相手の通貨に対して自国通貨が増価すると、自国企業が投入物を購入する能力、ならびに自国企業の収益性および株価が上がるはずである。分析の結果、円に対する自国通貨の増価によって、フランスとドイツでは分析対象業種の60%が、韓国では分析対象業種の27%が恩恵を受けること、また、円安によって損失を被る業種はほとんどないことが示された。これは、フランス、ドイツ、韓国の企業への中間財の供給者として日本企業が重要な役割を担っていることを意味する。一方、分析結果は、欧州企業と韓国企業の間に相当規模の競争があることも示唆した。

概要(英語)

This paper examines the stock market exposures of sectors in France, Germany, Japan, and South Korea. If a firm in one country competes with firms in another country, an appreciation of its currency relative to its competitors' currency should lower its profitability and its stock price. If a firm cooperates with firms in another country by purchasing imported intermediates from them, an appreciation of its currency relative to its comrades' currency should increase its ability to purchase inputs and raise its profitability and stock price. The results indicate that 60 percent of the sectors examined in France and Germany and 27 percent of the sectors examined in Korea benefit when their currency appreciates against the Japanese yen and that virtually no sectors are harmed by yen depreciations. This implies that Japanese firms play a vital role as suppliers of intermediate goods to firms in France, Germany, and Korea. By contrast, the results point to substantial competition between European and Korean firms.