日本語タイトル:租税回避のための技術革新:製品差別化と独立企業間価格原則

Innovation for Tax Avoidance: Product Differentiation and the Arm's Length Principle

執筆者 大越 裕史 (岡山大学)
発行日/NO. 2021年5月  21-E-038
研究プロジェクト グローバル経済が直面する政策課題の分析
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概要

製品差別化が進むにつれて、消費者効用や企業の利潤の増加が期待される。しかし、製品差別化によって独立企業間価格原則の適用が困難になるため、多国籍企業の租税回避行動を摘発することが困難になる。本稿は、このような製品差別化の特徴を考慮に入れ、利潤移転と製品差別化間における相互関係を分析するものである。本モデルでは、利潤移転の機会は多国籍企業の製品差別化への投資を増加させ、グローバル化によって利潤移転が容易になると、この誘因が大きくなることを示した。さらに、グローバル化によって租税回避が促進されたとしても、製品差別化による消費者効用と企業利潤の増加によって、高税率国の社会厚生が上昇する可能性があることを示した。

概要(英語)

Product differentiation both enhances consumer utility and firm profits but at the same time makes it difficult for tax authorities to audit MNE tax avoidance strategies, as the arm's length principle is difficult to apply. This paper incorporates these positive and negative aspects of product differentiation and studies the interrelation between profit shifting and product differentiation. The model shows that MNEs engage in more investment in product differentiation in the presence of profit shifting opportunities, and that globalization accelerates the investment. The model also shows that globalization can improve welfare in a non-tax haven.