日本語タイトル:デジタルプラットフォームの進展と産業競争力への影響

Progress of Digital Platforms and their Impact on Japan's Industrial Competitiveness

執筆者 元橋 一之 (ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2021年1月  21-P-001
研究プロジェクト デジタル化とイノベーションエコシステムに関する実証研究
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概要

経済のデジタル化、特に近年ではAI・IoT・ビッグデータによる新しい情報技術の進展が進む中でプラットフォームビジネスの台頭が見られるが、日本企業の強みとされるモノづくり競争力に及ぼす影響については明らかになっていない。本稿においては、プラットフォームモデルやデジタル経済に関する研究をレビューすることで、デジタルプラットフォームと産業競争力の関係についての検討を行った。生産者と消費者をつなぐプラットフォームモデルの根源にあるのは、消費者サイドに主にみられる直接ネットワーク効果と消費者サイド、生産者サイドの両面市場に見られる間接ネットワーク効果である。ここでは、それぞれの有無によって、タイプ1(インターネットプラットフォーマー型)、タイプ2(生産者エコシステム型)、タイプ3(IoTデータ型)に分類した。更に、これらに従来型のサプライチェーン(パイプライン)モデルを加えた4つのビジネスモデルの経済的優位性とデジタル経済の進展との関係について検討した。その結果として、デジタルプラットフォームの進展が、モノづくり競争力の根底にあるパイプラインモデルを揺るがすものではないが、CPS(Cyber Physical System)などのデジタルとモノの融合化が進むことで、モノづくり企業もプラットフォームモデルにおける競争に晒される可能性があることを示した。

(本稿は、日本語版のポリシー・ディスカッション・ペーパー(20-P-029)に加筆修正を行った上で、英語版にしたものである)

概要(英語)

Digitalization has a transformative impact on innovation in firms and markets, and new business models based on digital platforms are disrupting traditional industries. However, understanding the impact of digital platforms on the supply side of manufacturing industries, where Japan's industrial competitiveness is based, is insufficient. This paper conducts and discusses a review of existing studies on digital platforms and the relationship between digitalization and Japan's industrial competitiveness. A platform business can be categorized into three groups, type 1 (internet platformer type), type 2 (producer ecosystem type) and type 3 (IoT data-use type), depending on the existence of direct and/or indirect network effects on the producer and consumer sides of the platform. We have compared these three types of platforms together with "pipeline businesses" (with a traditional supply chain model) regarding the impact of digitalization on each business model. Our analysis found that digitalization does not directly affect the existing pipeline model, as is shown in the automotive industry, for example. However, the convergence of virtual and physical environments (CPS: Cyber-Physical System) redefines the boundaries of existing markets, which introduces a chance of existing pipeline models being displaced by new integrated services, based on platform models.