日本語タイトル:衰退する需要と製品の質:日本のPCモニタ市場を用いた実証分析

Declining Demand and Product Quality: An Empirical Study of the Japanese PC Monitor Market

執筆者 太田 塁 (横浜市立大学)/張 利利 (広州日産通商貿易有限公司)
発行日/NO. 2020年4月  20-E-033
研究プロジェクト 市場の質の法と経済学に関するエビデンスベースポリシー研究
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概要

発展途上国の急速な経済成長によって引き起こされるダンピング現象に見られるように、先進経済には急速に需要が衰退する市場が存在する。完全競争モデルにおいては需要の衰退は財価格の下落をもたらすが、現実には需要が衰退するにもかかわらず国内製品の価格が上昇するケースが見られる。本研究は、新製品の輸入によってもたらされた国内衰退市場における価格上昇メカニズムを理解するために、製品の質の変化を実証的に分析するものである。この目的のために、PCモニタに焦点を当て、2009年1月から2011年12月に日本の大手量販店で販売されたPOSデータを用いて分析した。ヘドニック・アプローチで推定した結果を用い、Feenstra(1988)が開発した品質指数を計算した結果、日本製PCモニタの品質は、2010年に(前年比)6.6%、2011年には(前年比)8.5%向上したことが分かった。この結果は、衰退市場における価格上昇は、品質向上から説明できることを示唆している。

概要(英語)

As evinced by the dumping phenomenon caused by the rapid economic growth of developing countries, many markets in advanced economies have rapidly declined. In such declining markets, however, the price of domestic products has been increasing instead of decreasing. To understand price increases in a declining market due to the rush in imports of new products, this paper empirically investigates changes in product quality using POS data on PC monitors sold at major mass retailers in Japan (January 2009--December 2011). The paper utilizes the hedonic approach to estimate the impact of product features on price. As a result of calculating the Quality Index developed by Feenstra (1988) with the estimates, this paper demonstrates that the quality of Japanese PC monitors increased by 6.6% in 2010 (compared to the previous year) and 8.5% in 2011. The result shows that the price increase in a declining market can be explained by increasing product quality.