日本語タイトル:取引関係を通じたマークアップ率の相関

Linkage of Markups through Transaction

執筆者 中村 豪 (東京経済大学)/大橋 弘 (ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2019年12月  19-E-107
研究プロジェクト 産業組織に関する基盤的政策研究
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概要

本研究は、ある企業のマークアップ率が、サプライヤー企業のマークアップ率とどのように相関しているかを分析したものである。分析対象は2001~2016年の日本企業であり、経済産業省企業活動基本調査の調査票情報を財務データで補完した40,000社を越える企業のパネルデータセットを用いている。企業間の取引関係については、東京商工リサーチの企業相関ファイルの2006, 11, 12, 14年のデータによって把握している。

各企業のマークアップ率は、De Loecker and Warzynski (2012)、De Loecker, Eeckhout, and Unger (2018)のproduction approachの手法によって推計している。生産性や企業年齢といった各企業の属性、および各年や各産業に固有の効果をコントロールした上で、企業のマークアップ率は、そのサプライヤー企業のマークアップ率と有意に負の相関を持つという結果が得られた。全サンプルについて見ると、マークアップ率が10%ポイント高いサプライヤーと取引している場合、その企業のマークアップ率は平均して2%ポイント程度低い傾向が観察された。製造業と非製造業で比較すると、この傾向は非製造業においてより顕著である。これらの分析結果をもたらすような、近年の日本企業のマークアップ率変動の要因についても考察する。

概要(英語)

This paper analyzes how a firm's markup correlates to its suppliers' markups. Our research targeted more than 40,000 Japanese firms during 2001-16. The dataset is based on the Basic Survey of Japanese Business Structure and Activities, provided by METI, and supplemented by data from financial reports. Transactional relationships between firms are provided by the Firm Relation File, 2006, 2007, 2011, 2012, 2014, TSR. Markup values are estimated by the so-called ‘production approach’ proposed by De Loecker and Warzynski (2012) and De Loecker, Eeckhout, and Unger (2018). Controlling for firm characteristics such as productivity and age, and year- and industry-specific factors, a firm's markup has a significantly negative correlation with its suppliers' markups. For the entire sample, a firm whose suppliers observe 10% point higher markups has 2% point lower markup on average. This negative correlation is more remarkable for non-manufacturing firms than manufacturing ones. We discuss the factors for variation within Japanese firms' markups that produce these results.