日本語タイトル:価格競争か質の競争か:企業サーベイに基づく実証的事実

Price Competition vs. Quality Competition: Evidence from a Survey

執筆者 森川 正之 (副所長)
発行日/NO. 2019年9月  19-E-075
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概要

日本企業は価格競争ではなく財・サービスの差別化を図るべきとの議論があるが、この点に関する実証研究は乏しい。本稿は、独自の企業サーベイに基づき、価格競争/質の競争の実態、質の競争を重視する企業の特性、競争のタイプと収益性・生産性の関係についての事実を提示する。分析結果によれば、第一に、価格競争よりも質の競争を重視する企業の方が多く、サービス産業でその傾向が強い。第二に、質の競争を重視する企業は、従業員の学歴が高く、研究開発をはじめとする無形資産投資が活発で、プロダクト・イノベーション実施確率が高い。第三に、質の競争を重視する企業は価格競争を重視する企業に比べて利益率が高いが、生産性の違いは明瞭でない。

本稿は、日本語版のディスカッション・ペーパー(19-J-046)を修正した上で英語版にしたものである。

概要(英語)

The argument that Japanese firms which operate under a price competition paradigm should change their strategy from price competition to quality competition to improve their productivity is prevalent, but empirical evidence to support this argument has rarely been presented. This study, using data from an original firm survey, presents findings on firms' strategy on price/quality competition and on the relationship between this competition strategy and firm characteristics. The results indicate, first, that the majority of firms prefer quality competition to price competition and this tendency is stronger among firms operating in the service industries. Second, firms which employ a quality competition strategy tend to have highly educated employees, to actively invest in intangible assets such as R&D, and demonstrate a higher tendency to engage in innovation. Third, the profitability of firms that employ a quality competition strategy is higher than firms with a price competition strategy, but the difference in productivity between the strategies is unclear.