日本語タイトル:兄弟から学ぶ:多国籍企業における海外需要の学習効果

Learning from Siblings within Multinational Firms

執筆者 陳 誠 (Clemson University)/孫 昶 (香港大学)/張 紅詠 (研究員)
発行日/NO. 2019年7月  19-E-053
研究プロジェクト 海外市場の不確実性と構造変化が日本企業に与える影響に関する研究
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概要

本研究では、海外子会社の売上高予測情報を含む日本の多国籍企業の調査票情報(経済産業省「海外事業活動基本調査」)を用いて、多国籍企業が新しい海外市場に進出する際に、その市場と同じ地域にある既存海外子会社(近い兄弟、nearby siblings)のパフォーマンスを観察することによって新たな進出先での市場需要を学習するという観察事実を提供する。第一に、近い兄弟のこれまでのパフォーマンスが良ければ、多国籍企業が同地域新しい市場に進出する確率が高くなる。第二に、新しい市場に進出した後、近い兄弟の売上高が高ければ高いほど、新しく設立した子会社は楽観的な売上高予測を立てる傾向がある。第三に、近い兄弟の経験が新規子会社の期待形成に大きな影響を与え、その影響は年齢の若い子会社ほど、不確実性やカントリーリスクが高い市場に立地する子会社ほど、大きい。これらの観察事実をベースに、本研究は、多国籍企業が複数の海外市場での需要について時間を通じたラーニングするモデルを構築し、上記の観察事実を理論的にも明らかにした。

概要(英語)

Using a unique dataset of Japanese multinational corporations (MNCs), we provide evidence that MNCs learn about potential profitability in the destination market by observing the performance of their affiliates (henceforth "siblings") in other nearby markets. Specifically, good historical performance of siblings in nearby markets raises the probability of foreign direct investment (FDI) entries into the destination market. For a market where the MNC has established an affiliate, good sales performance of nearby siblings raises the sales expectations of affiliates established in that market. To explain these facts, we provide a simple model of a multinational firm learning about its profitability in multiple markets. The model further predicts that nearby siblings' historical performance has a larger impact on the established affiliate's expectations when the affiliate is less experienced and/or its own signals are noisier. We confirm both predictions in our data.