日本語タイトル:オンラインプラットフォームが所有するデータの価値測定の試み

Value of Data: There's No Such Thing as a Free Lunch in the Digital Economy

執筆者 Wendy C.Y. LI (米国経済分析局)/楡井 誠 (ファカルティフェロー)/山名 一史 (神奈川大学)
発行日/NO. 2019年3月  19-E-022
研究プロジェクト 新技術と経済成長・産業構造に関する研究
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概要

本稿は、デジタル経済において重要な生産要素となりつつある取引データの経済的価値の測定を試みる。まず、オンラインプラットフォームをビジネスモデルに基づいて類型化し、付加価値創造のデータバリューチェーンをケース別に示す。国民経済計算体系の中では、顧客取引データはこれらビジネスモデルに必要な無形資産として位置付けられる。無形資産としてのデータの価値は、個々の取引記録をデータセットとして集積することで得られる統計的規則性から発生する。無形資産を測定するために従来用いられている、コストベース(データの取得・構築費用等)、市場価格ベース(企業買収等)、および所得ベース(データの売買等)の方法では、このようなデータの価値は過小推計される可能性がある。本稿では、研究開発資本の測定に用いられる手法を援用し、データを活用したビジネスモデルを構築するために必要な組織資本ストックを計測することによりデータの価値を測定する手法を提案する。

概要(英語)

The Facebook-Cambridge Analytica data scandal demonstrates that there is no such thing as a free lunch in the digital world. Online platform companies exchange "free" digital goods and services for consumer data, reaping potentially significant economic benefits by monetizing data. The proliferation of "free" digital goods and services pose challenges not only to policymakers who generally rely on prices to indicate a good's value but also to corporate managers and investors who need to know how to value data, a key input of digital goods and services. In this research, we first examine the data activities for seven major types of online platforms based on the underlying business models. We show how online platform companies take steps to create the value of data, and present the data value chain to show the value-added activities involved in each step. We find that online platform companies can vary in the degree of vertical integration in the data value chain, and the variation can determine how they monetize their data and how much economic benefit they can capture. Unlike R&D that may depreciate due to obsolescence, data can produce new values through data fusion, a unique feature that creates unprecedented challenges in measurements. Our initial estimates indicate that data can have enormous value. Online platform companies can capture the most benefit from the data because they create the value of the data and because consumers lack knowledge regarding the value of their own data. As trends such as 5G and the Internet of Things are accelerating the accumulation speed of data types and volume, the valuation of data will have important policy implications for investment, trade, and growth.