日本語タイトル:製造プロセスのデジタル化をオープンイノベーション:日本の中小企業を対象 としたサーベイによる分析

Digitalization of manufacturing process and open innovation: Survey results of small and medium sized firms in Japan

執筆者 元橋 一之 (ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2019年3月  19-P-005
研究プロジェクト IoTの進展とイノベーションエコシステムに関する実証研究
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概要

製造プロセスのデジタル化は企業と産業のイノベーションに大きな影響を与えている。この論文では、経済産業研究所が行った「モノづくりの変化と新たな製品・サービス開発に関する実態調査」アンケートの調査結果を用いて、デジタル化とオープンイノベーションの関係について分析した。その結果、AI/ビッグデータ/IoTといった新しいITアプリケーションに取り組んでいる企業は、新商品に関するデジタル情報提供やエコシステムへの参画(複数社によるイノベーション協業)に積極的であることが分かった。これらの企業は、既存顧客(企業)のニーズ対応だけでなく、新規顧客の開拓や新しいニーズに対する対応を積極的に行い、新しい事業展開を行っている。また、このような取り組みは、より大きな売り上げや利益率につながっていることが分かった。

概要(英語)

Digitalization has a transformative impact on innovation in firms and industry. In this paper, the results of the Survey on the Changing Nature of Manufacturing Processes and New Product Development are presented to show how the nature of Japanese SMEs in manufacturing industry is changing in the new IT era (AI, big data and IoT). It is found that a firm applying new IT, such as data analytics by machine learning, is likely to be involved in delivering digital services as well as new products (servitalization) and innovation ecosystem, interacting with multiple firms. Such firms address wider customer needs, instead of just meeting existing customer requirements, meaning that its product innovation is likely to happen in new business fields. In addition, a firm which extensively uses its customer data gains more sales and profit contributions from its new product.