概要
本論文は、FTAの特恵関税とMFN関税の差である特恵マージンと原産地規則(ROO)に着目し、2015年度の日本の輸入における自由貿易協定(FTA)利用度の決定要因を分析したものである。本論文では、まず記述的な分析として、細品目レベルでのデータを用いて日本のFTA輸入の特徴を分析するとともに、日本の12のFTAのROOの特徴を、細品目レベルでROOタイプ別、FTA別、品目別に検証した。次に、最恵国待遇(MFN)関税や非関税措置(NTMs)も考慮しつつ、特恵マージンとROOの制限度合いに焦点をあてて、日本の輸入におけるFTA利用度の決定要因を定量的に検証した。分析の結果、より制限的なROOは日本の輸入におけるFTA利用率を引き下げる一方で、特恵マージンが大きいほど利用率があがることが明らかになった。また、ROOの影響はROOのタイプによって大きく異なる。とりわけ、関税分類番号変更基準(CTCルール)だけやCTCルールか付加価値基準(VAルール)を選択できるケースと比べ、CTCルールとVAルールを共に満たさなくてはいけないタイプのROOはFTA利用率を引き下げる傾向が強く、また、CTCルールの中では、HS4桁での項変更よりHS2桁の類変更の方が利用度を引き下げる傾向にあることも明らかになった。制限的なROOは貿易障壁となりうると示唆され、FTA利用を促進するためには制限度合いの低い、使い勝手のよいROOを設定することが重要である。
概要(英語)
This paper examines determinants of free trade agreement (FTA) utilization for Japan's imports in 2015, focusing on preferential margins and restrictiveness of rules of origin (ROOs). First, the paper descriptively investigates features of FTA utilization for Japan's imports, using finely disaggregated data that allow us to identify imports under each FTA scheme. The paper also investigates features of ROOs in Japan's 12 FTAs by FTA and by product. We then focus on preferential margins and ROOs' restrictiveness to quantitatively analyze the determinants of FTA utilization on Japan's imports, considering most-favored-nation (MFN) tariffs and non-tariff measures (NTMs). Our quantitative analysis demonstrates that restrictive ROOs in Japan's FTAs lower the FTA utilization rate, while preferential margins raise it. In addition, we reveal that the effects of ROOs differ by type of ROO. In particular, negative effects are notably larger for "change-in-tariff classification (CTC) and value-added (VA) rules", which require satisfying both CTC and VA rules, compared with the simple "CTC rule" or the selective "CTC or VA rule." Also, among CTC rules, the magnitude of negative effects tends to be larger for "change-in-chapter (CC) rule" than "change-in-heading (CH) rule". Our results suggest that restrictive ROOs impede trade, and thus it is important to apply user-friendly ROOs with less restrictiveness to promote FTA utilization.