日本語タイトル:東日本大震災被災地における学校外教育バウチャーの効果測定:回帰不連続デザインに基づく分析

The Effect of Shadow Education Vouchers after the Great East Japan Earthquake: Evidence from regression discontinuity design

執筆者 小林 庸平 (コンサルティングフェロー)
発行日/NO. 2018年5月  18-E-031
研究プロジェクト 労働市場制度改革
ダウンロード/関連リンク

概要

学習塾や家庭教師などを利用者のニーズに応じて自由に選択して利用できる学校外教育バウチャーは、貧困世帯の子どもに対する教育支援策として効果的な手法である可能性がある。本稿では、東日本大震災被災地において提供された学校外教育バウチャーの効果を実証的に分析する。効果測定にあたっては、回帰不連続デザインを用いて、主として認知能力に対する影響を検証した。分析の結果、学校外教育バウチャーの受給者は、認知能力を向上させている傾向があることが明らかになった。特に、経済的に厳しい状況に置かれていた子どもに対しては、バウチャーの効果がより大きい可能性が示唆された。

概要(英語)

Shadow education vouchers, which beneficiaries flexibly use for any pre-registered institutions such as cram schools and one-to-one tutoring, might be an effective method to support disadvantaged children. In this paper, we estimate empirically the effects of shadow education vouchers provided in the area affected by the Great East Japan Earthquake on mainly cognitive skills by utilizing regression discontinuity design. Our results show a positive impact on academic achievements and study hours during holidays. In addition, the impact is much larger for children living in poverty.