日本語タイトル:大学院教育と発明パフォーマンスの関係性―景気後退時の大学生の大学院進学行動から見た効果

How does Graduate Education Affect Inventive Performance? Evidence from undergraduates' choices during recessions

執筆者 大西 宏一郎 (大阪工業大学)/長岡 貞男 (ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2018年3月  18-E-016
研究プロジェクト 産業のイノベーション能力とその制度インフラの研究
ダウンロード/関連リンク

概要

本稿では、発明者レベルのマイクロデータを用いて大学院教育が就職後の発明のパフォーマンスを高める効果を、因果関係を識別することを目的に分析した。分析では、発明者が受ける教育水準は発明者の能力に関して内生的であることをコントロールするために、発明者が21歳時点での専攻別の卒業時無業者率(卒業時に就職も進学もしていない学生の割合)を操作変数として用いた。学部進学率の変動は短期のビジネスサイクルの状況を反映しているが、他方で、我々の第二段階での推計の被説説明変数は長期の発明のパフォーマンスの平均値であるので、我々の操作変数は除外制約を満たしている。推計結果によれば、彼らが21歳時点に不景気の場合(つまり、専攻分野の一学年上の学生の卒業時無業者率が高い)ほど、学生は大学院に進学する傾向があることが明らかとなった。この結果を操作変数としたうえで、大学院進学と発明のパフォーマンスの関係を分析した結果、博士号を含む大学院教育は、発明の量および被引用の水準および範囲で評価した質を高めるとともに、発明者が発明に利用する知識の広さ(科学的な知見の活用、あるいは利用する特許文献の範囲)も改善することが示された。論文では、政策的な含意も述べている。

概要(英語)

This paper investigates the effects of graduate education on inventive performance, as well as the underlying mechanisms, using inventor life-cycle data to focus on the factors affecting the capability of an inventor to absorb and combine diverse external knowledge. In order to control for endogeneity in the choice of graduate education, we use as an instrument the unemployment rate of college graduates in the year preceding the graduation of the focal inventor, as well as in the academic field in which the inventor is specialized. Our first-stage estimation results show that a college student who graduates under adverse labor market conditions chooses much more frequently to pursue a graduate degree. This instrument is also likely to satisfy the exclusion restriction, since our dependent variables are long-run inventor activities. We find that graduate education induced by this instrument significantly enhances inventive performance, as measured by the level and scope of forward citations and the number of patent applications. It also significantly enhances the scope of knowledge exploited for inventive processes, both in the use of scientific knowledge as well as in the scope of knowledge cited in the prior patent literature.