日本語タイトル:アジアにおけるビジネス展開

Doing Business in Asia

執筆者 一條 和生  (ファカルティフェロー)
発行日/NO. 2012年11月  12-E-074
研究プロジェクト アジアにおけるビジネス・人材戦略研究
ダウンロード/関連リンク

概要

アジアの急速な経済成長とグローバル化は新しい事業の投資機会を提供するとともに、企業間競争を激化させている。きわめて険しい競争の一方で、これまでに前例のなかったような連携を特徴とする新しい事業環境で持続的な競争優位を維持するためには、ビジネスリーダーはドメスティックなローカル市場を超えて、アジアを中心とした世界を視野に入れたビジョンを構築しないといけない。

日本国内の急速な高齢社会化、人口減少、さらには急激な円高に直面する中で、企業は新興市場、それもとりわけアジアでの事業の成長に焦点を定めている。実際、国外での事業成長をビジョンに掲げる企業は多い。しかし、実際にそれに成功した企業は必ずしも多くはない。しかしそれと同時に、成功事例は確実に現れつつある。本ディスカッション・ペーパーでは、日本企業のアジア、とりわけ中国、インドでの事業成長の成功事例を分析する。これらの成功事例から学べるキーレッスンとは、グローバル化を利用した新しいビジネスモデルの構築、既存ビジネスモデルと新しいビジネスモデルのハイブリッド、すぐれた人的資源システムである。



概要(英語)

Rapid economic growth and globalization in Asia are driving new investment opportunities and intensifying competition. To sustain competitive advantage in this new business environment, which is marked by both fierce competition and unprecedented opportunities for collaboration, business leaders must expand their vision beyond their local markets and industries to the rest of Asia and the world.

As Japan's population declines and ages and the yen continues to appreciate rapidly, attention is being drawn to the rapid growth of emerging markets, especially in Asia. Confronted with these new circumstances, many Japanese companies have adopted the "expansion of business overseas" as their growth strategy, but this is a very steep path to climb. However, successful cases of growing business in Asian countries are emerging.

In this RIETI discussion paper, we will introduce successful cases of business growth by Japanese companies in Asia, especially in China and India. Key lessons from these cases are as follows: allowing globalization to drive a new business model; hybridization of the new business model and the existing business model, and effective human resource management.