日本語タイトル:内部銀行プレミアムの推定

An Estimation of the Inside Bank Premium

執筆者 根本 忠宣  (中央大学) /小倉 義明  (立命館大学) /渡部 和孝  (慶応義塾大学)
発行日/NO. 2011年9月  11-E-067
研究プロジェクト 効率的な企業金融・企業間ネットワークのあり方を考える研究会
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概要

リレーションシップバンキングを提供する銀行(内部銀行)が超過利潤を獲得する可能性はこれまで数多くの理論研究により予見されてきた。具体的には、競合銀行に対する情報優位、顧客企業との間の暗黙の保険契約、あるいは内部銀行にしか提供できない個別顧客向けにオーダーメイドされたサービスの提供がある場合、それらが一種のサービス差別化として機能する結果、競争的に決定される内部銀行の約定金利がそのような非対称性がない場合よりも高くなることが、多くの数学的モデルにより示されてきた。本研究では、中小企業向けアンケート調査から得られた融資申し込み・審査過程、および約定金利等融資条件に関する個票データを用いて、この仮説を統計的に検証すると同時に、内部銀行の獲得する超過利潤の大きさを推定した。この分析により、短期融資において内部銀行は外部銀行と比べて概ね0.3-0.5 %程度のプレミアムを獲得していることが確認された。短期融資の約定金利データの標本中央値が1.9%であることから、内部銀行プレミアムが経済的にも無視できないものであると判断される。追加的なサブサンプル推定からは、内部銀行プレミアムの決定要因として、顧客との間の暗黙の保険契約が最も有意に作用していること、また競争的融資市場に所在する小規模金融機関でプレミアムが相対的に有意に大きいことが明らかとなった。



概要(英語)

This paper is an empirical examination of the existence of the inside bank premium arising from relationship banking, which is predicted in the extant theoretical models. These models predict that the contracted interest rate of a loan extended by an inside bank when there exist asymmetries between the inside bank and outside banks, such as the information advantage of the inside bank or the implicit insurance and other borrower-specific services exclusively provided by the inside bank, is higher than that without such asymmetries. Our statistical estimations are based on the dataset collected through the survey for small and medium-sized firms in Japan, which were designed to contain the questions about a firm's loan application process, and the agreed-upon loan terms that are crucial to our tests. Our estimations show that such an inside bank premium is 30-50 basis points on average for short-term loans. This is economically significant for the median short-term interest rate of 1.9 %. The subsample regressions show that this premium is more likely to come from the implicit insurance and that this premium is more significant for smaller inside banks in more competitive loan markets.