日本語タイトル:フリーライディングに頑強な国際環境協定

Free-Riding-Proof International Environmental Agreements

執筆者 古沢 泰治  (ハーバード大学 / 一橋大学) /小西 秀男  (ボストン大学)
発行日/NO. 2011年4月  11-E-043
研究プロジェクト 地球温暖化防止のための国際制度設計
ダウンロード/関連リンク

概要

本論文では、地球温暖化問題のような越境的環境問題を解決するための、フリーライディングに頑強な国際的グループ形成を考察する。まず、グループ内でのみ排出権を取引できる場合、フリーライディング問題はかなり深刻であり、フリーライディングに頑強な環境グループは少数の国家からなるものでしかないことが示される。従って、世界が小さなグループに分かれる状態が、最適なグループ構造となる。そして、世界の国々がもしも対称的ならば、Non-transferable utility (NTU)とTransferable utility (TU)のケースで、各国がグループに所属する誘因は変わらないことを示す。しかし、国々が非対称的な場合は、誘因をプールすることができるTUケースの方が、そうでないNTUケースよりもグループは安定化する。炭素税による国際協力はNTUケースに対応し、排出権取引による国際協力はTUケースに対応することが示されるので、このことは炭素税によるよりも排出権取引による方が、より大きな環境グループが形成され、その結果環境対策も進むことを意味している。



概要(英語)

We study international free-riding-proof coalitions to solve trans-boundary environmental problems such as global warming. We show that the free-riding problem is rather serious so that a free-riding-proof coalition can consist of only a small number of countries. In the optimal coalitional structure, therefore, the world would be divided into many small groups. For each group, if countries are symmetric, their individual incentives to join a group are identical across the two regimes of environmental coalitions: the non-transferable utility (NTU) regime and transferable utility (TU) regime. If member countries are asymmetric, however, groups are more stable under the TU regime than under the NTU regime since the former regime enables the member countries to pool their incentives. International cooperation (within each group) on carbon taxes is shown to be equivalent to the NTU regime, while emission permit trading is shown to be equivalent to the TU regime. Therefore, the emission permit trading system can be considered to be superior in the world of asymmetric countries.